Arkivfoto:

Arkivfoto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

AGF til fans:

Husk affaldet

AGF udruller i forbindelse med Superliga-starten en helt ny affald-strategi

AGF sparker mandag Superliga-sæsonen i gang, når holdet hjemme på Ceres Park tager i mod Vejle Boldklub. En ny sæson står for døren, men det samme gør også en ny affald-strategi på Ceres Park. For op til sæsonstarten har AGF udrullet en ny affald-strategi, der betyder, at publikum nu bliver mødt af nye affalds-øer, som gør fansene i stand til at sortere deres affald. Samtidig følges de nye affalds-øer af en opfordring fra AGF om, at publikum husker at tage affaldet med fra deres plads og hjælper med at sortere det.

Det oplyser fodboldklubben i en pressemeddelelse.

Pressefoto.

Pressefoto.

"Mange af os sorterer i forvejen vores affald derhjemme. Så det giver rigtig god mening, at vi også gør det på Ceres Park. For det nytter noget, når vi som fans, eventsted og fodboldklub tager ansvaret på os. Ansvar er jo netop en af vores kerneværdier som klub, og det her handler om, at vi tager ansvar for det, vi forbruger, så det kan blive genanvendt," fortæller branding- og bæredygtighedschef i AGF, Anne Jensen, som har en klar opfordring til de aarhusianske fodboldfans.

"Vi kan ikke gøre det alene - publikum skal hjælpe os. Så husk dit affald og tag det med til affalds-øerne, så det kan blive genbrugt."

Første gang i Danmark

AGF’s nye affaldsstrategi er skabt i samarbejde med transport- og renovationsvirksomheden, Johs. Sørensen & Sønner og Rethink Event, der arbejder med at gøre events og oplevelser mere bæredygtige. Johs. Sørensen & Sønner sikrer, at affaldet går til genanvendelse, mens Rethink Event har været konsulent på projektet.

"Vi lever i en tid, hvor det er vigtigt for publikum, at de også kan bidrage til bæredygtigheden ved events og oplevelser - og ikke kun når de sorterer deres affald hjemme. Derfor er det vigtigt, at muligheden også findes ved fodbold, hvor AGF er de første i Danmark til at sætte det i gang. Og jeg tror, at publikum kommer til at tage godt imod det. Vi vil gerne bidrage, hvor vi kan - og her giver vi altså AGF’s fans mulighed for at gøre en forskel og sikre, at affaldet kan genbruges efter kampene," siger Sofie Randel, der er CEO i Rethink Event, i pressemeddelelsen.

Hos Johs. Sørensen & Sønner ser de frem til - efter kampen i morgen - at kunne afhente brugte ølkrus, pølsepakker, chipposer og andet affald fra fodboldkampene på Ceres Park.

"Når man rammer mange brugere - som i tilfældet med AGF’s kampe - er det vigtigt, at man laver nogen løsninger, der gør det nemt at sortere affaldet på en måde, så vi kan håndtere det efterfølgende. Og løsningen hos AGF giver mening for brugeren, der tydeligt kan se, hvad man skal gøre. Derfor bliver det også nemmere for os i den anden ende, når vi skal genanvende affaldet," fortæller direktør Lars Sørensen fra Johs. Sørensen og Sønner, der hver dag håndterer 50 tons affald fra virksomheder over hele Danmark og nu altså også skal sikre, at affaldet fra AGF’s hjemmekampe bliver genanvendt korrekt.

jwh

Publiceret 13 September 2020 15:42