Koster over en million for 10 dage: Vildt tog kommer til Aarhus
Den er dyr, meget dyr, at holde på skinnerne. Men der er en mening med 'galskaben'.
Den koster et godt stykke over 100.000 kroner i døgnet.
Alligevel kan det betale sig at leje den.
Nu er Skinnefræseren tilbage i Danmark, hvor den skal fræse små revner i skinnerne væk, inden revnerne når at vokse sig store.
På den store vinter- og forårsrundtur vender fræseren tilbage til strækningen mellem Aarhus og Fredericia - der bliver dog også plads til en enkelt nats kørsel mellem Thyregod og Give.
Det oplyser Banedanmark.
»Fræsehjulet på skinnefræseren kan gnave over en millimeter af skinnen per passage. Når fræsehjulet fjerner revnerne, reducerer det risikoen for skinnebrud, der kan opstå, når der opstår kraftige trækspændinger i skinnerne om vinteren. Dermed forlænges skinnernes levetid,« siger Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.
Det kræver en-tre passager for at fjerne en revne i skinnen, så skinnefræseren kører frem og tilbage samme sted, indtil revnen er væk.
Revnerne, der er på kørekanten af skinnerne, bliver fundet ved forårets ture med måletoget. Måletoget benytter hvirvelstrøm til at finde revnerne i skinnernes overflade og ultralyd til at opspore de indre revner i skinnerne.
Kører om natten - klargøres om dagen
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort.
»I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats, som skal udføres samtidig med, at trafikken forstyrres mindst muligt. Blandt andet derfor kører de forskellige specialtog fortrinsvis om natten,« siger Pernille Skovrup.
Det støjer kun moderat, når fræsetoget arbejder, mens klargøringen kan give støjgener for naboer, der bor tæt ved togets standplads.
I dagtimerne holder fræsetoget i henholdsvis Aarhus (27-29. marts) og Fredericia (30. marts-1. april)
jro