Skomagers geniale idé blev til Hummel: Nu fylder det aarhusianske sportsbrand 100 år
Hummel fylder 100 år, hvilket bliver markeret resten af året, lyder det fra det Aarhus-baserede sportsbrand.
Albert Messmer.
Navnet vækker muligvis ikke genklang hos de fleste, men går man op i fodbold eller har Hummel-tøj i sin garderobe, kan man godt sende en tanke til ham i disse dage.
For på en silende regnvejrsdag i 1923 fik den unge tyske skomager nemlig en genial idé. Efter at have overværet en fodboldkamp, hvor spillerne havde skøjtet rundt på den våde bane, gik han hjem og bankede knopper op i sålerne. Det blev til en af verdens første moderne fodboldstøvler og ikke mindst tilblivelsen af Hummel.
Det er 100 år siden i år, hvilket onsdag bliver markeret internt i Hummels hovedkontor, som siden 1970’erne har ligget i Aarhus, oplyser Hummel i en pressemeddelelse.
Gennem årene har danske fodbold- og håndboldlandshold fejret store triumfer med Hummels vinkler på ærmerne.
»Som et af verdens ældste sportsbrands er vi utrolig stolte over at kunne fejre 100-års jubilæum, og der er ingen tvivl om, at vores historie er en vigtig del af vores DNA. Det er fantastisk at se tilbage på de mange store sportsøjeblikke, som vi har fået lov til at dele med danskerne. Lige fra bolsje-drengene ved OL i 1974 til EM-triumfen i ’92. Derfor føler vi også en helt speciel forbindelse til danskerne, som vi værner om og er meget stolte over,« siger Allan Vad Nielsen, CEO i Hummel, i pressemeddelelsen og fortsætter:
»Der har naturligvis været op- og nedture igennem årene, men i dag ser vi et stærkt og solidt Hummel i rivende vækst. Kigger vi længere frem, har vi en ambition om, at vores danske sportsbrand skal være blandt de 10 største sportsbrands i verden. Det er vigtigt for os, at vi hele tiden sætter os nye mål og føler, at vi er i udvikling. Og selvom vi er oppe imod nogle globale mega brands, så ligger det dybt forankret i vores historie og kultur, at vi ikke er bange for at drømme stort.«
For at tage hul på de kommende 100 år har Hummel de seneste år blandt andet investeret massivt i produktudvikling, nye sponsorater i store sportsligaer, digitalisering og nye butikker. Og sidste år kunne Hummel slå dørene op for et nyt højteknologisk, robotstyret distributionscenter på 31.000 kvadratmeter i Padborg, hvilket er Hummels hidtil største investering.
Sportsbrandet, som har hovedsæde på havnen i Aarhus, markerer den runde fødselsdag med en række nedslag i løbet af 2023 under titlen ’History is what we do know’, hvilket bl.a. betyder relanceringer af en række legendariske styles og et fortsat fokus på visionen ”change the world through sport”.
jwh