Lokalavisen.dk dansk mester i vækst på nettet i 2009
Med en vækst på 109 procent er Lokalavisen.dk det hurtigst voksende site i landet
Lokalavisen.dk var det site på nettet, som voksede mest i antal månedlige brugere i 2009. Ingen andre sites med mere end 50.000 månedlige brugere kom i nærheden af de 109 procent, som Lokalavisen.dk steg med sidste år.
Det er MediaWatch, der har kåret sidste års internet-højdespringere med udgangspunkt i de månedlige brugertal fra Gemius/FDIM, som står for de officielle og sammenlignelige målinger af net-trafikken.
På de følgende pladser efter Lokalavisen.dk kommer sites som videnskab.dk med en 2009-vækst på 71 procent, kino.dk, der voksede med 42 procent, og seoghoer.dk, der blev 38 procent større i løbet af året.
Lokalavisen.dk består af modersitet med dette navn og cirka 20 andre lokale sites, som primært dækker Nordsjælland, Roskilde, Køge, albertslund og det østlige Jylland. Sitet drives af Politikens Lokalaviser, der er en del af JP/Politiken-koncernen.
Ifølge administrerende direktør i Politikens Lokalaviser, Jan Halling, er det satsningen på lokale nyheder, der er årsagen til succesen.
"Politikens Lokalaviser har mange års erfaring med nettet – vi begyndte allerede i 1997. Vi har både arbejdet med netaviser og byportaler – og har såmænd også forsøgt at tænke sociale netværker ind i vores satsning. Vi tror ikke længere på, vi kan konkurrere med facebook og twitter. Vores erfaring har derimod været, at det eneste, der virker for os er nyheder, gerne så lokale som muligt. Fuldstændig som vi kender det fra vores papiraviser faktisk," siger Jan Halling.
- Kan Politikens Lokalaviser så også tjene penge på nettet?
"For netavisernes vedkommende er underskudsårene for længst forbi. Vi har en fornuftig forretning, og den bliver endnu bedre i takt med, at besøgstallene vokser. Vi vil kun opretholde medier, vi i længden tjener penge på."
- Hvor stort er potentialet for lokale netaviser?
"Potentialet er stort i antallet af brugere og ser også lovende ud på den økonomiske side. Jeg håber meget, vinderne på det her marked bliver de lokale ugeaviser. Vi har som branche vist over hele landet, at vi vil være lokale, og at vi tager nærsamfundet og demokratiet alvorligt. Politikens Lokalaviser A/S indgår gerne partnerskaber med andre danske aktører, der deler den opfattelse," siger den administrerende direktør for Politikens Lokalaviser.