Pizzeriaet Chello's får sur smiley: Fandt 17 ekskrementer i restaurant
Fødevarekontrollen har givet pizzeriaet Chello's en bøde på 15.000 kroner og en sur smiley, efter man fandt 17 ekskrementer i restauranten.
En sur smiley og en bøde på 15.000 kroner. Det er, hvad et besøg fra Fødevarekontrollen kostede pizzeriaet Chello’s på Vesterbrogade i Aarhus.
Kontrollanterne var forbi stedet den 23. januar efter en forbrugerhenvendelse, og under besøget fandt man intet mindre end 17 ekskrementer i restauranten.
»Ekskrementerne er ikke friske,« fremgår det af kontrolrapporten, hvor Chello’s også kritiseres for »massive belægninger af produktrester« i og ved opvaskemaskinen.
Bestyrer af Chello’s, Marcel Zadeh, er rigtig ked af den negative kontrolrapport og fundet, men tager ansvaret på sig.
»Vi var virkelig kede af det, for det er selvfølgelig ikke noget, der skal være i vores restaurant. Vi tog affære med det samme for at undersøge, om vi har et problem,« forklarer han.
Ifølge bestyreren er det ikke slået fast, om der har været tale om mus eller rotter.
»Vi kontaktede straks en skadedyrsbekæmper, som har fastslået, at der var tale om det, man kalder en strejfer. Noget er måske hoppet ind ad en åben dør og har fundet vej ud igen.«
»Ansvaret er mit«
Han tror selv, at dyret er kommet ind i restauranten via en åben dør bagerst i den gamle ejendom, som håndværkere har været ind og ud af den seneste tid på grund af en ombygning på de øvre etager.
»Det er mit bedste bud, for tre-fire dage før kontrollens besøg bemærkede jeg, at døren stod åben. Vi har skadedyrssikret og har i hvert fald ikke konstateret huller nogen steder, hvor dyret ville kunne komme ind,« siger Marcel Zadeh.
Der står, at ekskrementerne ikke var friske. Det tyder altså på, at de har ligget der noget tid. Hvordan kan det ske?
»Jeg tænker ikke, at det er noget, der har ligget en måned eller sådan noget. Måske nogle dage. Det lå steder, hvor man ikke lige ser det. Blandt andet bag ved en lang trallebænk op ad et vandrør,« siger Chello’s-bestyreren og fortæller, at restauranten har et eksternt rengøringsfirma til at stå for rengøringen.
»Vi har naturligvis taget fat i dem og indskærpet, at hvis de ser den slags, så skal de underrette os, og at den hidtidige rengøring ikke lever op til vores standarder. De har fået at vide, at der skal strammes op, men det ændrer selvfølgelig ikke på, at ansvaret er mit. Det er jeg helt indforstået med, for det er ikke okay. Det er begrænset, hvor meget vi har gået rengøringen efter i sømmene, men nu sker det dagligt,« forsikrer han.
Chello’s havde forinden besøget den 23. januar fået lutter glade smileys.