Flyvende hollændere trækker sig fra Aarhus Airport efter få måneder
En KLM-rute mellem Amsterdam og Aarhus bliver en kort fornøjelse.
»Nyheden er naturligvis meget skuffende for os og for de rejsende, der ønsker at flyve til og fra Aarhus på KLM’s netværk denne sommer.«
Sådan skriver Aarhus Airports kommunikationschef Tina Baungaard-Jensen i en mail til Din Avis Aarhus, efter at branchemediet Check-in.dk lørdag har breaket nyheden om, at KLM-ruten fra Aarhus til Amsterdam lukker 20. marts.
Tina Baungaard-Jensen skriver til Din Avis Aarhus, at det hollandske flyselskabs beslutning om at droppe ruten til Aarhus bunder i »operationelle udfordringer i Amsterdam.«
To uger før ruten Amsterdam-Aarhus startede den 30. oktober 2022, beskrev Aarhus Airport i en pressemeddelelse den som »en af østjydernes mest eftertragtede ruter på tavlen.«
Nu daværende administrerende direktør for Aarhus Airport, Brian Worm, var da også begejstret.
»Den direkte rute til Amsterdam er en gave til det østjyske ferierejsende og erhvervslivet, som vi har arbejdet benhårdt på at få i hus. Vi stræber efter at understøtte den økonomiske vækst i Aarhus og omegn, og vi er meget tilfredse med at have landet en så eftertragtet rute,« lød det.
Tal fra Trafikstyrelsen viser, skriver Check-in.dk, at der fra 30. oktober til 31. december sidste år gennemsnitligt var 39 passagerer per afgang på ruten mellem Amsterdam og Aarhus. I et fly, der har plads til 132 passagerer.
Farvel, farvel
142 dage med én daglig afgang blev det mellem Amsterdam Airport Schiphol og Aarhus Airport. Det er omkring 70 dage flere, end Brian Worm var direktør for Aarhus Airport.
Worm selv forsikrede for få uger siden i et interview med Din Avis Aarhus, at Amsterdam-ruten med middagsafgang bare var en slags prøveballon for KLM, og han understregede, at der ville komme morgen- og eftermiddagsafgange til den hollandske hovedstad. Både han og KLM var klar over, at en middagsrute til Amsterdam var »en taber«, sagde han.
»Det har aldrig været KLMs intention bare at komme ind med en middagsrute, for den er ikke rentabel i sig selv. Du skal have morgen, middag og aften med, og det ved KLM godt. Det ligger i deres pipeline, ellers havde de aldrig truffet beslutningen,« lød det fra den nu forhenværende direktør.
Brian Worm havde sidste arbejdsdag 1. februar.