Nu sættes hastigheden ned 15 steder i kommunen: Her må du fremover kun køre 40 km/t

Nyt forsøg med lavere hastighed skal give mindre støj, mere tryghed og bedre byer, lyder det fra Aarhus Kommune.

Artiklens øverste billede
En række steder i kommunen skal bilisterne berede sig på at sætte farten ned til 40 km/t. Foto: Jens Dresling

Teknik og Miljø i Aarhus Kommune har nu udpeget de i alt 15 bystrækninger, der som et forsøg får en ny fartgrænse, der er 10 km/t lavere end i dag. 

Her skal hastighedsgrænsen sænkes til 40 km/t for at reducere trafikstøj og øge sikkerheden for især bløde trafikanter, oplyses det i en pressemeddelelse. 

I løbet af foråret vil forvaltningen udskifte farttavlerne på strækningerne, så det er tydeligt for bilisterne, at hastighedsgrænsen er sat ned.

Nicolaj Bang (C), rådmand for Teknik og Miljø, glæder sig over muligheden for at teste, hvad en lavere fartgrænse betyder for byerne.

»Der er mange steder i kommunen, hvor 50 kilometer i timen inden for bygrænsen er for hurtigt for især de bløde trafikanter, som flere steder deler vejen med bilisterne. Jeg er glad for, at vi som forsøgskommune nu kan prøve ting af og blive klogere på, hvilken forskel det faktisk gør for støjen, trafiksikkerheden og byen som helhed, når hastigheden bliver lavere,« siger Nicolaj Bang.

Aarhus Kommune er én af 16 kommuner i Danmark, der er del af Vejdirektoratets treårige forsøgsordning med lavere fartgrænser i byen. 

Forsøget skal give erfaringer med henblik på at forbedre den generelle trafiksikkerhed i Danmark, og så skal det vise, hvad der sker med bymiljøerne de steder, hvor farten kommer ned.

Tæt dialog

I Aarhus Kommune er forsøget med hastighedsnedsættelser delt i to faser: Første fase – som nu udmøntes i konkrete indsatser på 15 forsøgsstrækninger – løber til udgangen af 2023. I 2024 bliver forsøget udvidet med strækninger, hvor der tages udgangspunkt i hidtidige erfaringer og tæt dialog med lokale fællesråd. 

I anden halvdel af 2025 bliver forsøget evalueret og afrapporteret til Vejdirektoratet. 

De lokale fællesråd kommer til at spille en væsentlig rolle i evalueringen, oplyser kommunen, og rådmanden glæder sig over det tætte samarbejde med lokale kræfter.

»Forsøget vil have forskellige indvirkninger på mange aarhusianeres hverdag, og derfor er det er vigtigt, at vi får samlet erfaringerne sammen og evalueret ordentligt på dem, så vi kan bruge dem i fremtidig byplanlægning,« siger Nicolaj Bang.

Ved efterårets budgetforhandlinger besluttede forligspartierne at afsætte 3 mio. kr. til hastighedsforsøget. 

Derudover lægger Teknik og Miljø op til at bruge yderligere 4,5 mio. kr. på indsatsen. Pengene skal bruges på såkaldte milde virkemidler som digitale færdselstavler og kørebaneafmærkninger. I første omgang er hverken fartbump eller chikaner en del af forsøget.

ddp

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.