»Klimasmart transport« får flere millioner fra statskassen

Kunstig intelligens skal hjælpe med at reducere Aarhus Kommunes CO2-aftryk.

Artiklens øverste billede
Ved hjælp af AI kan kommuner spare på flere fronter. Foto: Louise Herrche Serup

»En smallere og bedre udnyttet flåde af biler sparer både penge og CO2.«

Konklusionen baserer sig på udregninger fra en kunstig intelligens, som Aarhus Kommune i samarbejde med andre nærliggende kommuner er i gang med at udvikle.

Værktøjet hedder »FleetOptimiser« og det skal hjælpe med at holde styr på brugen af kommunens biler. Ved hjælp af analyser udregner kommunens kunstige intelligens, hvilken sammensætning af biler, køreplaner og ruter, der sparer klimaet og pengepungen mest.

»For takket være en bevilling på 10 millioner kroner fra Digitaliseringsstyrelsens pulje for nye teknologier, kan vi sætte turbo på at realisere det gigantiske potentiale, der er for at reducere udledningen af CO2 fra transport i de danske kommuner,« skriver Joachim Daus-Petersen, flådestyringskoordinator, i en pressemeddelelse.

Sidste år belastede Aarhus Kommunes biler klimaet med 1.100 ton CO2.

Tid og penge

Koordineringen af kørsel er en omstændig opgave for flere kommuner mener Aarhus Kommune. 

»FleetOptimisers kunstige intelligens kan lave analyser på sekunder, som gør det muligt at vurdere, om en kommune har den bilpark, den har behov for. Man kan nemt afprøve forskellige scenarier i form af simuleringer og få værktøjet til at foreslå en optimal sammensætning, hvor konsekvenserne kan ses med det samme,« fortæller flådestyringskoordinatoren.

På grund af potentialet i nemt at sammensætte kommunernes kørselsplan er Aarhus Kommune gået sammen med blandt andre Syddjurs, Favrskov og Slagelse Kommune med at udvikle systemet. 

I alt er 11 kommuner, to regioner og Forsvarsministeriets Materiel- og indkøbsstyrelse klar til at bruge det nye værktøj. Aarhus Kommune mener, at inden for de næste par år vil endnu flere hoppe på vognen.

Ikke alle omlægninger er svære tekniske udregninger.

»Simuleringer peger på, at cykler kan erstatte biler som transportmiddel på mange daglige ruter,« fortæller Joachim Daus-Petersen.

Optimeringen af kørselsplanen kan spare kommunerne både tid, penge og CO2 konkluderer flere simuleringer.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

nln

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.