Letbanetog kæmper mod våde blade: Glatte skinner skaber problemer
Blade på letbaneskinnerne medfører forsinkelser. Problemet er løst, så snart alle tog er godkendt, siger Aarhus Letbane
Er man hyppig bruger af Aarhus Letbane, har man sikkert bemærket, at der er lidt længere tid mellem afgangene, end der plejer.
Årsagen er det omskiftelige efterårsvejr. Vi kender problemet fra DSB-togene, men nu viser det sig, at også den spritnye letbane har svært ved at kapere våde blade på skinnerne.
Onsdag var man også nødt til at indstille driften i en kort periode for at rense skinnerne.
"Vi har, som man ofte oplever inden for banetrafik, problemer med løvfald. Vi har haft løvfald under tørre forhold, men når det kombineres med fugt eller regn, bliver det hele vådt og klistret. Når vi så kommer med vores tonstunge tog og presser alt ud af bladene, lægger der sig et fedtet, olieagtigt stof, som ikke bliver skyllet væk af regn," siger Jens Velling, pressechef i Aarhus Letbane, til Lokalavisen Aarhus.
Det er hovedsageligt på byens stejle strækning, Nørrebrogade og Randersvej, at togene kan have svært ved at snegle sig op nordpå, og derfor har man frem til morgentimerne fredag måttet indføre kvartersdrift i stedet for afgange hvert tiende minut i myldretiden.
Den overordnede forklaring på problemet er dog lidt mere indviklet end blot blade på skinnerne.
For de tog, der i øjeblikket kører inde i byen, skulle slet ikke køre der.
Aarhus Letbane har to forskellige slags tog - Variobahn-tog, der skal betjene den indre strækning, og Tango-tog, der skal køre Aarhus-Odder og Aarhus-Grenaa.
Varibahn-togene kan godt håndtere løvfald, men det er i øjeblikket Tango-togene, der kører mest i byen. Det gør de, ifølge pressechefen, fordi Variobahn-togene mangler godkendelse til at køre til Odder.
"Aarhus og Odder er en banestrækning, hvor man kører under banevilkår og med en anden teknik end i byen. Den teknik er vi ved at få godkendt til vores Variobahn-tog, og hver gang vi gør det, sætter vi toget til side, fordi det i lovmæssig forstand er et nyt tog, der så skal godkendes, før vi må tage det i drift igen, og den godkendelse kan tage lidt tid," siger Jens Velling.
Arbejdet med tog-godkendelserne pågår lige nu, og det betyder, at Aarhus Letbane i en periode ikke råder over sin fulde tog-flåde. Togene vil dog løbende blive godkendt, hvorfor problematikken forventes løst inden længe.
"Når alle tog er godkendt, vil Variobahn i stor stil betjene den indre strækning, og så bør vi efterfølgende ikke opleve problemer med løvfald," forsikrer pressechefen.
Ifølge Jens Velling gør man sig dog lige nu nogle vigtige erfaringer, som kan gøre letbanedriften mere pålidelig fremadrettet.
"Vi gør os nogle erfaringer med Tango-togene lige nu og finder ud af, hvordan vi kan justere, så de bliver kørt lidt anderledes under glatte forhold, når de skal køre indre strækning."