Røde lamper på Aarhus Teater: Folk vil have oplevelser
Bedste billetsalg i 14 år på Aarhus Teater
2016/2017 var den bedste sæson i 13 år med 114.000 solgte billetter på Aarhus Teater. Den netop overståede sæson 2017/2018 har været endnu bedre med et billetsalg på 117.000.
"Vi oplever i disse år, at danskerne bruger væsentligt flere penge på oplevelser lige fra restaurantbesøg til ferierejser og forlystelser, herunder teater. Før finanskrisen var der fokus på materielle goder som ny bil, nyt køkken og badeværelse, men fra finanskrisen og frem er oplevelsesindustrien vokset, og jeg tror, at vi kan se Aarhus Teaters stigende besøgstal som et billede på denne overordnede tendens," siger direktør Allan Aagaard i en pressemeddelelse fra Aarhus Teater.
Tre forestillinger på den største scene West Side Story (26.276 billetter), Narnia (25.432) og Lyden af de skuldre vi står på (19.569) blev set af over 70.000 gæster, over 60 procent af det samlede billetsalg.
Det var dog ikke kun de store og publikumsmæssigt brede forestillinger, som trak mange til i den forgangne sæson.
"Både Christian Lollikes udfordrende og hæsblæsende hospitalsfarce 'Hospitalet' og vores Studio-koncept, hvor vi udforsker teaterformatet og publikumsrelationen i for eksempel '#amlet' og 'Momentet', tændte de røde lamper på teatret. 2017/18 blev også sæsonen, hvor vi introducerede 'Forsamlingshuset' og Aarhus Teaters Kor, der på forskellige måder har skabt stof til eftertanke og dannet grobund for fællesskab. Jeg tror, at publikum har fået øjnene op for diversiteten i det, vi laver som landsdelsscene. Og de har mod på også at vælge andre forestillinger end ’de sikre’. Det er meget glædeligt," siger teaterdirektør Trine Holm Thomsen.
Aarhus Teater er i gang med en omfattende ombygning af Store Scene, der skal gøre det til et af de teknisk mest moderne teaterhuse i Nordeuropa.
jr