Tidslinje: Aarhus Airport - 40 år med skiftende ejere og store kommunale bevillinger
Historisk gennemgang af Aarhus Airport og de mange kapitaltilførsler og ejerskifter, der har været gennem tiden.
Aarhus Lufthavn - eller retteligt Aarhus Airport, som den hedder i dag - har en lang og spændende forhistorie, der går tilbage til Danmarks besættelse. Den kan du dykke grundigt ned i hos Aarhus Airport selv og Wikipedia.
Men det store kommunale engagement indledes i slut-70’erne og start-80’erne, hvor man beslutter sig for at adskille den militære del af lufthavnen og den civile del ved at bygge en civil terminalbygning.
Forinden har kommunerne Aarhus, Randers, Grenå og Ebeltoft investeret i lufthavnen, men driften og ejerskabet har hørt under Forsvarskommandoen.
I 1982 bliver Tirstrup Lufthavn dog en selvstændig enhed med det kommunale byggeri af ny passagerterminal, fragtterminal m.m. Tilsammen skyder ejerkommunerne 33 mio. kr. i foretagendet fordelt på de aktuelle befolkningstal. Dermed blev ejerfordelingen: Aarhus Kommune (72,5%), Randers Kommune (18,7%), Grenaa Kommune (5,4%) og Ebeltoft Kommune (3,4%).
Op gennem 90’erne bliver lufthavnen presset mere og mere. Militæret vil forlade stedet, og Storebæltsbroen åbner og bliver alvorlig konkurrent på især indenrigstrafikken. Desuden udvider Billund Lufthavn og tiltrækker kunder fra store dele af Jylland.
I 90’erne debatteres det - ligesom i 70’erne og 80’erne - om man skal flytte lufthavnen, men idéen skrinlægges.
I 2000 bliver Aarhus Lufthavn omdannet til aktieselskab. Forinden tilbagebetales 22 mio. kr. af de 33 mio. kr., som de østjyske kommuner skød i lufthavnen i 1982. Aarhus Kommune får her 15,95 mio. kr. tilbage.
Aarhus Lufthavn A/S dannes med en nominel aktiekapital på 50 mio. kr., og Århus Amt går med i ejersammenslutningen med et kontant indskud på 10 mio. kr. Ejerfordelingen er herefter: Aarhus Kommune (64,6%), Randers Kommune(16,7%), Grenaa Kommune (4,8%), Ebeltoft Kommune (3%) og Århus Amt (10,9%).
I løbet af 00’erne debatteres det løbende igen, om lufthavnen skal flyttes til en mere oplagt placering. Blandt andet er en stor plan milliardplan for en ny lufthavn ved Thomasminde ved Trige til afstemning, men nedstemmes.
I 2007 nedlægges amterne, så Århus Amt træder automatisk ud af ejerskabet. Der foretages i den forbindelse en ny kapitaludvidelse på 15 mio. kr. og en ny ejerfordeling: Aarhus (63 %) bidrager med 2,3 mio.kr., Randers (20%) med 3,9 mio. kr., Norddjurs (8,5%) med 3,6 mio. kr. og Syddjurs (8,5%) med 5,1 mio. kr.
2008: Favrskov Kommune køber sig ind i lufthavnen med 5,1 mio. kr.. Nu er ejerfordelingen: Aarhus Kommune (58,06%), Randers Kommune (18,43%), Norddjurs Kommune (7,83%), Syddjurs Kommune (7,83 %) og Favrskov Kommune (7,83 %).
2012: Ny kapitaludvidelse på 10 mio. kr.. Aarhus bidrager med 5,81 mio. kr., Randers med 1,85 mio. kr. og de øvrige tre kommuner med 780.000 hver.
marts 2014: Aarhus tilfører 9,9 mio. kr. for at dække underskud i lufthavnen.
December 2014: Aarhus Lufthavn kæmper med økonomien og har svært ved at betale sine kreditorer. Aarhus Byråd godkender at bidrage med sin andel af 60 mio. kr. til drifts- og investeringsstøtte i 2015-17 - i alt 34,86 mio. kr.
2016: Aarhus Byråd laver en principiel beslutning, hvor man fastslår, at det er urealistisk at bygge en ny lufthavn tættere på Aarhus, og derfor vælger man nu at satse på lufthavnen i Tirstrup.
2016/17: Ved årsskiftet forlader Randers og Favrskov lufthavnens ejerkreds. Aarhus ejer nu 90,02%, mens de djurslandske kommuner har hver 4,99%.
2018: I nyt budgetforlig afsætter Aarhus 75 mio. kr. til en rekonstruktion af lufthavnen. De to øvrige kommuner bidrager forholdsmæssigt.
2019: Byrådet godkender rekapitalisering med 90 mio. kr. fra Aarhus. Samtidig udvides ejerkredsen med privat investor – Staus A/S – som bidrager med 30 mio.kr. Aarhus bevilger samtidig et lån til lufthavnen på 200 mio. kr.
2022: I alt 200 mio. kr. gives til lufthavnen, hvoraf Aarhus bidrager med 180 mio. kr. De djurslandske med 10 mio. kr. hver. Ejerfordeling er nu: Aarhus (89,99 pct.), Norddjurs (4,99 pct.), Syddjurs (4,99 pct.), Staus A/S (0,04 pct.)
Ifølge en opgørelse fra Aarhus Kommune har kommunen siden 1982 trukket 15,95 mio. kr. ud af selskabet, mens den nu samlet set har bevilget hele 421,8 mio. kr. samt et lån på 200 mio. kr. til lufthavnen.
Et lån, som man i Aarhus Kommune har overvejet at omkonvertere til egenkapital i lufthavnen, hvis det bliver nødvendigt. Det vil dog kræve en godkendelse i byrådet.
ddp