Aflysninger og nødkøreplan gælder for de næste to uger
Letbanepassagerer kan se ind i to uger med flere aflysninger og forsinkelser. Selskabet Stadler Rail Service, der stor for vedligeholdelsen af togene, har endnu ikke nogen tidsplan for, hvornår man forventer, at alle tog er tilbage i drift, mens operatøren Keolis heller ikke har noget klart svar på, hvorfor eftersynene ikke er blevet foretaget.
Letbanepassagerer må tilpasse rejseplanerne efter en nødkøreplan i de næste to uger, efter at seks af 12 Tangotog er taget ud af drift.
L1 kører kun én gang i timen, og fra mandag til fredag er der færre afgange med L2 end normalt. Sådan lyder Aarhus Letbanes opdaterede nødkøreplan, der gælder fra mandag den 21. november til og med søndag den 4. december.
Det har ikke været muligt at få et opdateret svar fra adm. direktør Michael Borre, Aarhus Letbane, på, hvornår letbanen vil køre med normalt drift igen.
Der er igangsat en undersøgelse med henblik på en årsagsanalyse, der skal afdække, hvorfor Stadler Rail Service ikke har afholdt de pågældende eftersyn.
Torsdag i sidste uge fortalte han dog til JP Aarhus, at Stadler, som står for vedligeholdelsen af togene, stadig er i gang med at lave en tidsplan for eftersynene af de 12 Tango-tog, og at der derfor endnu ikke er en dato for, hvornår driften er tilbage på det normale niveau igen.
»Stadler skal ud at have fat i en underleverandør, som kan gennemføre eftersynene. Det kræver normalt, at man har en aftale på plads i god tid, og det har de så ikke, når de kommer på bagkant.«
Frost og sporarbejde
I uge 47 er det ikke kun de manglende toge, der vil påvirke driften.
Mandag morgen har Midttraffik sat backupbusser ind, da letbanen forventes at få problemer med frost på strømkablerne. Bus 88 vil derfor fra morgenstunden køre mellem Hornslet og Grenaa indtil 7.30. Køreplanen for bus 88 findes på Midttraffiks hjemmeside.
Derudover er der i weekenden fra den 26.-27. november planlagt sporarbejde, da skinnerne ved Nørreport skal vedligeholdes, og derfor kører L1 ikke på strækningen mellem Aarhus H og Lystrup. L2 vil heller ikke køre mellem Aarhus H og Universitetshospitalet og Lisbjergskolen.
Operatør har ikke klart svar
Det var operatørselskabet Keolis, som trak togene ud af drift torsdag den 10. november, da det opdagede, at Stadler ikke havde gennemført de påkrævede eftersyn.
Keolis lejer togene af Aarhus Letbane og har det sikkerhedsmæssige ansvar for driften. Derfor er det Keolis, som skal sikre, at letbanetogene lever op til sikkerhedskravene ved at føre månedlige tilsyn med Stadler, som er leverandør og vedligeholder af letbanetogene.
JP Aarhus har henvendt sig til direktøren for Keolis’ Letbaner, Thomas Friis Brøndstrup, for at få svar på, hvorfor det først et halvt år for sent blev opdaget, at Tangotog fra Stadler havde kørt rundt uden et eftersyn efter 500.000 km.
Det har det ikke været muligt at få svar på, men Thomas Friis Brøndstrup skriver følgende i et skriftligt svar til avisen:
»Keolis Letbaner har siden 2017 gennemført audit og tilsyn med Stadler Rail Service som en del af en overvågningsstrategi, der er forankret i Keolis’ sikkerhedsledelsessystem.«
Hvad er Stadlers forklaring til jer på, hvorfor man ikke har foretaget eftersynene?
»Der er igangsat en undersøgelse med henblik på en årsagsanalyse, der skal afdække, hvorfor Stadler Rail Service ikke har afholdt de pågældende eftersyn. Keolis deltager naturligvis i dette arbejde sammen med Aarhus Letbane, og vi meddeler konklusionerne, når analysen er gennemført.«
Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Claus Hansen, der er direktør ved Stadler Rail Service i Danmark.