Frygt for at miste tv og internet? Det her skal du gøre for at undgå det

Flere borgere har i medierne udtrykt deres utilfredshed og forvirring over, hvad de skal gøre, nu når Antenneforeningen Aarhus har opkøbt rettighederne til det gamle Stofa tv-signal.

Artiklens øverste billede
Arkivfoto.

I slutningen af oktober meldte Stofa ud, at omkring 40.000 husstande i Aarhus vil stå uden tv-signal og internet fra den 1. december. Antenneforeningen Aarhus, AFAA, forsikrede folk om, at det ikke kommer til at ske.

Men nu står der timelange køer udenfor foreningens lokaler, og ventetiden i telefonen er lang.

Direktør for Vios, som er AFAA’s firma, der står for tv og internet, Michael Jakobsen fortæller præcist, hvad folk kan gøre for at få en nem overgang til de nye udbydere.

»Hvis man har modtaget en opsigelse fra Stofa, så skal man gå ind på afaa.dk og enten vælge at gå videre til Vios eller Fastspeed. Inde på de to hjemmesider kan man så vælge nøjagtigt det produkt, som passer bedst til ens eget forbrug,« siger Michael Jakobsen.

På de to hjemmesider kan man vælge både tv-signal og internetudbyder. Der er ikke noget, som dikterer, at man skal have tv og internet fra den lokale antenneforening, alternativer findes til begge dele, se gode tips i faktaboksen senere i artiklen.

Hjemmesiderne har to forskellige fremgangsmåder med tv. Vios giver kunderne mulighed for at sammensætte præcis den pakke, man gerne vil have, mens Fastspeed tilbyder allerede sammensatte tv-pakker.

»Hvis man ikke er så god til at bruge internetsiderne, så kan man gå ned i en Yousee-butik og få hjælp af hele personalet, som står klar til at fortælle om alle deres produkter. Alle Yousee-butikkerne i Aarhus er klar til at hjælpe,« siger Michael Jakobsen.

Internettet er vigtigst

Selvom flere kunder er bange for ikke at kunne se deres vante programmer, efter antenneforeningen har overtaget Stofas tv-rettigheder, så forsikrer direktøren af Vios, at man ikke skal bekymre sig om det.

»Vi har valgt at sige i samarbejde med Yousee, at vi sender et tv-signal til alle dem, der havde tv før. Alle får grundpakken gratis i december, for at sikre, at der ikke er nogle, som står med sort skærm,« siger Michael Jakobsen.

Fjernsynet kommer altså ikke til at gå i sort fra 1. december, men hvis tv’et er af en ældre version, så skal der måske en kanalsøgning til - men intet mere teknisk end det.

Hvis man inden månedsskiftet ikke har fået bestilt et nyt modem fra en internetudbyder, så forsvinder forbindelsen dog.

»Jeg synes, at det er vigtigere at få bestilt internettet end tv. Fjernsynet fungerer stadig efter den første december, men med internettet skal man have det bestilt inden,« siger Michael Jakobsen.

Ny internetudbyder betyder, at man skal have nyt modem, det tager et par dage at nå frem. Derfor er det vigtigt at få bestilt det i tide, så man er klar til månedsskiftet.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.