Mange ulykker denne sæson: »Træt af, der bliver peget fingre ad os«

Det er et unuanceret billede af motorcyklister, der bliver tegnet i medierne, mener landsforening for motorcyklisters formand.

Artiklens øverste billede
Langt størstedelen af de danske motorcyklister kører godt, siger formand for Landsforeningen for motorcyklister. Hun mener, der mangler respekt i omtalen af motorcyklister. Foto: Nicolai Svane/Ritzau Scanpix

”41-årig motorcyklist død efter sammenstød med traktor”

”Motorcyklist dræbt i ulykke: Overså lastbil i overhaling”

”35-årig mand afgået ved døden i motorcykelulykke”

Der har været mange triste overskrifter om motorcykelulykker i løbet af de seneste måneder. Ovenstående er tre af mange fra Jylland.

Alene i Østjyllands Politis politikreds har der været 24 motorcykeluheld i denne motorcykelsæson. Det viser en aktindsigt, Lokalavisen Aarhus har søgt hos Østjyllands Politi.

Rådet fra Sikker Trafik løfter nu en advarende pegefinger over for motorcyklisterne, der endnu har mange muligheder for at komme ud at køre, inden sæsonen slutter den 30. november.

»Der har været relativt mange ulykker på det seneste, og vi vil gerne opfordre motorcyklisterne til at tage den med ro resten af året. Vi vil gerne lige minde dem om at passe på farten og ikke lave noget forceret i de sæsonens sidste solskinsdage. Jeppe Gudmandsen, Rådet for Sikker Trafik Pressekonsulent, til Lokalavisen Aarhus.

Peger fingre

Formand for MCTC - Landsforeningen for motorcyklister, Lene Michelsen, kan godt genkende billedet af en sæson med flere motorcykelulykker end de forrige sæsoner. Hun savner dog en mere nuanceret debat om emnet.

»Holdningen er, at motorcyklister kører for stærkt, og at de er nogle idioter, og det er jo ikke sandt. Du ser aldrig i avisen, at bilisterne kører for stærkt, men det gør du, når det er motorcykler. Jeg er træt af, at der bliver peget fingre ad os, når Vejdirektoratet statistik over dødsulykker i trafikken går op,« siger Lene Michelsen til Lokalavisen Aarhus.

Hun mener, at pressen i høj grad er med til at skabe et sort/hvidt-billede.

»Man er ude efter overskrifter. Der bliver skabt et billede af, at motorcyklister kører for stærkt. Det er det samme som at sige, at alle røde biler kører for stærkt. Det, ved vi godt ikke passer. Man skal omtale tingene med en vis respekt, for det er ikke altid motorcyklisternes egen skyld, men det er tit sådan, det bliver fremstillet i pressen,« siger Lene Michelsen.

Hun beskriver den gennemsnitlige motorcyklist som en mand i alderen 45-55 år.

»Jeg vurderer, at 80-85 procent af motorcyklister er mænd, og jeg er fuldstændig overbevist om at langt størstedelen af de danske motorcyklister kører godt og er rigtig dygtige motorcyklister.«

Der er omkring 180.000 motorcyklister i Danmark. MCTC har på landsplan flere end 36.000 medlemmer.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.