Far og to børn ramt af bil, nu råber Cyklistforbundet op

Cyklistforbundet kalder det sørgeligt, at Aarhus Kommune »negligerer deres investeringer i cykelstier«. Forleden lagde hovedgaden i Solbjerg asfalt til et uheld, hvor en far og to børn blev påkørt.

Artiklens øverste billede
Inden længe bliver familien større, men børnene kommer ikke til at cykle ad hovedvejen ind til Solbjerg by. Foto: Nicklas Linnemann Nielsen

Med livet som indsats. Sådan beskriver flere beboere i Solbjerg en tur langs hovedgaden. Den smalle, tosporede landevej forbinder oplandet til byen, hvis man tør.

På Solbjerg Hovedgade kører lastbiler, traktorer og biler efter en nedsat fartgrænse til 70km/t. Selvom fartgrænsen er sænket, oplever flere borgere, at der køres meget hurtigere end det tilladte.

Vandet fra vejen flyver omkring Nadja Højgaard. En lastbil med to anhængere brager forbi, mens hun griner.

»Der kan du bare se, han havde jo godt med fart på, selvom det er så stor en lastbil,« siger Nadja Højgaard.

Solbjerg Hovedgade er primærvejen for tung-trafik i området. Foto: Nicklas Linnemann Nielsen

Få hundrede meter fra hovedgaden, bor hun med sin mand og to små børn - terminen for det tredje barn er få uger væk. Deres ældste datter er begyndt i 0.klasse og kan lide at cykle, i denne uge sætter skolen fokus på, at børnene cykler i skole, men det er ikke noget Nadja Højgaards datter får lov til.

»Hun kommer aldrig til at cykle i skole, hvis der ikke kommer en cykelsti,« siger Nadja Højgaard.

Strækningen på Solbjerg Hovedgade er 1,3 km lang og tager ikke mange minutter at køre fra ende til anden. På trods af det føler borgerne sig utrygge ved at færdes på vejen. Kampen for sikker færdsel på vejen er ikke noget, som borgerne står alene med.

»Vi er meget interesseret i, at der kommer nogle cykelstier i Solbjerg, så de får nogle sikre skoleveje,« siger Anders Nielsen, lokalformand for Cyklistforbundet.

Manglen på sikre skoleveje er ikke kun et problem for Solbjerg. Cyklistforbundet peger på, at problematikken også er gældende i resten af kommunens opland.

»Man kan kigge på mange af skolerne i oplandet. Det er desværre ikke et enkeltstående problem,« siger lokalformanden.

»Det er jo for dumt«

I 2019 lavede Danmarks Cyklistforbund en rundspørge for at finde de farligste veje. Området omkring Solbjerg lignede den prikkede bjergtrøje. I en af henvendelserne omkring Solbjerg Hovedgade står der: »Bekymringerne, for hvornår det går galt, er store.«

Det tog lige over to år. Den 1. september blev en far og hans to børn ramt af en bil på strækningen. Faren var ude at løbe med sine børn i en løbevogn. På strækningen kan to biler passere hinanden, men så snart, der er en blød-trafikant indblandet er pladsen knap. Der er hverken afmærkninger, eller afstand til rabatten.

Nadja Højgaard trækker i regnjakken. Mens hun går ud mod hovedgaden fortæller hun om, at hendes familie fandt drømmehuset for to år siden. Dengang håbede de, at der snart kom en cykelsti. Havde de vidst, at der ikke var udsigt til sikker færdsel på hovedgaden, så havde de genovervejet boligkøbet.

»Jeg har termin lige om lidt, og jeg vil gerne tage barnevognen og gå ned i byen for at besøge mine veninder, men jeg bliver nødt til at tage bilen, og det er jo for dumt,« siger Nadja Højgaard.

Datterens cykel bliver ikke brugt til meget andet, end at køre på grusvejene omkring familiens hjem. Vejen i skole er for farlig. Foto: Nicklas Linnemann Nielsen

På vejen, hvor Nadja Højgaard og familien bor, er der omkring 18 børn. Ingen af familierne lader deres børn cykle de 700 meter ind til Solbjerg by. Det er for farligt.

Nadja Højgaard trækker et printet kort over Solbjerg Hovedgade frem og markerer ruten mellem deres vej og Solbjerg. Hun understreger, at man ikke skal overbeskytte sine børn, men hun glæder sig ikke til, at hendes bliver teenagere.

»Man kan jo ikke holde dem tilbage i den alder, men jeg kommer uden tvivl til at have ondt i maven, når de skal cykle de 700 meter. Jeg tror, at jeg kommer til at tilbyde dem rigtig meget kørsel,« siger Nadja Højgaard.

Anlægspause

Alle anlægsprojekter i Aarhus Kommune, der ikke er påbegyndt, er blevet sat på pause. Det skyldes en stigning i råvare- og anlægspriser. En cykelsti mellem Solbjerg og Tranbjerg er derfor blevet offer for anlægsstoppet, og det har fået Cyklistforbundet til at rette kritik.

»Det er jo det sørgelige. Aarhus Kommune negligerer deres investeringer i cykelstier for børnene,« siger lokalformanden.

Selvom der skal ledes efter besparelser i det kommende budget, har Cyklistforbundet i Aarhus et ønske til den nye rådmand for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang (K).

»Sikre skoleveje med cykelstier, så forældrene ikke behøver at køre deres børn i skole. Det er helt afgørende for børnenes sikkerhed,« siger Anders Nielsen.

Der har ikke været muligt at få en kommentar fra Nicolaj Bang til denne artikel.

Lokalavisen Aarhus oplevede, på baggrund af nyheden omkring færdselsuheldet i Solbjerg, mange henvendelser fra borgere, der var kritiske over, at der ingen sikkerhed er for de bløde trafikanter på hovedgaden.

Og de er ikke synderligt optimistiske i forhold til at få deres ønskede cykelstier. De føler, at oplandet bliver overset.

»Hvad skal der til? Skal vi indsamle underskrifter? Det er bare et spørgsmål om tid, inden det går helt galt,« siger Nadja Højgaard.

Efter redaktionens deadline mødtes fællesrådet i Solbjerg og havde manglen på cykelstier på dagsordenen. I kommende uge kan du læse mere om problematikken og læse en beretning fra familien, der var involveret i det voldsomme uheld på hovedgade.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.