Nu kan du spare brændstof med spritny Google-funktion

Du kan både spare pengepungen og miljøet ved at vælge den mindst brændstofkrævende rute. Og det kan du nu få hjælp til.

Artiklens øverste billede
Det er vigtigt, at man indstiller, om man kører i en elbil eller benzinbil. Ellers risikerer de grønne forslag at blive mere vildledende end vejlende, siger Torben Lund Kudsk fra bilejernes interesseorganisation FDM. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Når du skal køre fra A til B, er det måske med gps’en eller telefonen som vejviser for at finde den hurtigste rute.

Men med tårnhøje benzin- og elpriser kunne det nok også være interessant vide, hvad den mest brændstofbesparende rute er. Og nu kan du få hjælp af teknologien til at vælge den grønneste af slagsen.

Google lancerer nemlig en ny funktion med navnet ”Brændstofbesparende ruter”, som begynder at blive rullet ud i kortappen Google Maps fra 8. september.

Funktionen kan give et forslag til en alternativ grønnere rute. Hvor meget brændstof der er at spare, hænger særligt sammen med vejens beskaffenhed og trafikforholdene.

»I myldretiden kan der for eksempel være penge at spare ved at vælge en anden rute,« siger Jesper Vangkilde, som er kommunikationschef hos Google Danmark.

»Man efterstræber så konstant en fart som muligt i så lang tid som muligt. Her tæller det ned med bakket terræn, mange stop, mange trafiklys og svingende fartgrænser,« siger han.

Skal du eksempelvis fra Silkeborg til Randers i myldretiden, kan du reducere dit benzinforbrug med en fjerdedel ved at tage en lille omvej, der lægger fire minutter til den samlede transporttid, oplyser Google Danmark.

Men dine ruteforslag vil variere, alt efter hvor og hvornår du gerne vil afsted.

Derudover er den korteste rute også tit den mest miljøvenlige - her vil du altså ikke skulle vælge, bemærker Jesper Vangkilde.

Du kan også indtaste, om du kører i elbil eller på fossile brændstoffer - altså benzin eller diesel.

Og det er vigtigt, for det betyder en hel del for hvordan beregningen, forklarer Torben Lund Kudsk, som er afdelingschef hos bilejernes interesseorganisation FDM.

»Ved hastigheder under 80 kilometer i timen, er billedet faktisk modsat for de to biltyper. Benzin- og dieselbiler kører længere på literen ved 60-70 end ved 30-40 kilometer i timen,« siger han og fortsætter:

»Omvendt er det med en elbil, som er allermest energieffektiv, når den kører relativt langsomt. Ved 30-40 kilometer i timen er den supereffektiv. Og når man bremser en elbil, samler den ligesom energien op i batteriet igen, så den er rigtig god til at spare, når man kører langsomt og kører meget stop and go-kørsel.«

Når man kører over 80 kilometer i timen, udligner billedet sig, for her har alle typer af biler gavn af, at du letter foden fra speederen.

»Man sparer en helt masse energi ved ikke at køre ved høj hastighed på grund af vindmodstanden,« fortæller Torben Lund Kudsk.

Sænker du eksempelvis farten fra 130 kilometer i timen til 110, sænker du dit brændstofforbrug med omkring en femtedel.«

Torben Lund Kudsk er ikke bange for at rose Google Maps for allerede at være god til at pejle en uden om køer.

Han kunne dog godt ønske sig, at der også blev taget højde for vindforholdene i den nye grønne funktion.

»Det har i hvert fald lige så stor betydning, når man kører stærkt. Man bruger meget mere brændstof, når man kører i modvind. Det er faktisk vigtigere, end om vejen går op eller ned - i hvert fald i Danmark, hvor vi jo ikke har bjerge,« siger han.

Google er ikke den eneste spiller, der synes, det er interessant at regne på den optimale rute. Men de eksisterende apps er primært målrettet elbilsejere, fortæller Torben Lund Kudsk.

»Der er en app, der hedder ”A better route planner”, som er en elbilsapp, der kan optimere din kørsel ud fra vejr og vind, temperatur og så videre.

»Der taster du din elbilsmodel ind, og hvor brugt dit batteri er. Så der findes meget avancerede apps derude,« forklarer han.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.