Hvordan kan man smide 180 mio. kr. i Aarhus Lufthavn, når der skal spares?

Enhedslisten mener, at Aarhus Kommune skal trække sig ud af lufthavnen. »Helt tåbeligt,« siger Venstre

Artiklens øverste billede
Foto: Benjamin Nørskov

»Hvorfor betaler vi så mange penge til en døende lufthavn, der aldrig kommer til at virke? Der kan hentes mange millioner i Tirstrup.«

Sådan lyder det spørgsmål, som læser Steen Mølsted gerne vil have svar på, inden forhandlingerne om årets budget begynder. Borgmesteren har lagt op til, at der skal spares 229 mio. kr., og det finder Steen Mølsted meget mærkværdigt, når kommunen for nylig sendte 180 millioner kroner af sted til Aarhus Airport.


»Jeg har svært ved at se, at det kan retfærdiggøres, når man står over for en stor sparerunde, som kommer til at påvirke mange mennesker. Man bruger sindssygt mange penge på noget, som benyttes af meget få,« siger Steen Mølsted, som ikke kan se behovet for lufthavnen på Djursland.

»Billund Lufthavn har mange flere afgange, og ser man på andre europæiske storbyer som eks. München, så fungerer det fint med, at lufthavnen ikke ligger tæt på.«

»Det var forkert«

Steen Mølsted står langtfra alene med det synspunkt. Enhedslisten mener, at Aarhus Kommune bør droppe millionstøtten til lufthavnen og sælge sin ejerandel på 90%. Den er ikke kritisk infrastruktur, lyder det fra ordfører Thure Hastrup.

»Vi mener ikke, at Aarhus Kommune skal drive en lufthavn, der mestendels betjener charterturister. De 180 mio. kr. er størstedelen af de besparelser, vi skal finde om lidt.«

Argumentet fra S, V og K, som for få måneder siden besluttede at sende pengene til Tirstrup, mens der samtidig skal jagtes en privat investor til at lægge 90 mio. kr., var, at det er en god investering. For det lokale erhvervsliv og for kommunen på sigt.

»At det er livsvigtigt for erhvervslivet i Aarhus, køber vi ikke. Var det tilfældet, ville erhvervslivet nok have investeret i den lufthavn for lang tid siden. Men det har man ikke, og under corona har man fundet ud af, at det er knap så nødvendigt at rejse på forretningsrejser,« siger Thure Hastrup, der heller ikke har meget tiltro til, at lufthavnen kan tredoble passagertallet, som er det erklærede mål med den seneste kapitalindsprøjtning.

»Det forekommer mere som en fantasi, end noget der har bund i virkeligheden.«

Skepsissen deler SF-leder Thomas Medom.

»Det var forkert at bruge 180 mio kr i en svær økonomisk tid. Jeg tvivler på, at der kan ligge ret mange indtægter og vente på os, men det er omvendt nok også svært at få nogen til at overtage en lufthavn for tiden. Det er en væsentlig diskussion at rejse, om der er grundlag for en lufthavn i Østjylland i fremtiden, og kommer man én gang til og siger, at den kun kan overleve med et gigantisk kommunetilskud, så må det være det. Det er simpelthen uansvarligt, ift. hvad der er af andre store behov i kommunen,« siger han.

V: Fuldstændig utidigt

Hos Venstre ryster man på hovedet over, at Aarhus Lufthavn bliver genstand for debat i forbindelse med den forestående sparerunde.

»Det er forventeligt, at EL bare vil hæve skatten og sælge ud af vores aktiver, når tingene bliver svære. Det overrasker mig dog, at SF hopper med på den galej. Vi står midt i, at lufthavnen skal polstres til at klare sig selv, og vi tror på, at den bliver levedygtig som forretning,« siger gruppeformand Gert Bjerregaard og fortsætter:

»Det vil være helt tåbeligt at sælge sine aktier i den her fase. Fuldstændig utidigt. På sigt ønsker vi den på private hænder, men nu skal den først op at flyve.«

Han mener, at lufthavnen er kritisk infrastruktur for hele Østjylland, og at sparekniven i stedet skal sættes ind på beskæftigelsesområdet. Men det forslag får han lov at uddybe i en anden artikel.

Kan du forstå, hvis borgerne undrer sig over, at I kan smide 180 mio. kr. efter en lufthavn, når velfærden samtidig er truet af nedskæringer?

»Undskyld mig, men vi skal formentlig spare et trecifret millionebeløb på driften mange år i træk. De penge til lufthavnen er et engangsbeløb, og det vil aktiesalg også være. Det er et slag i luften. Det forslår som en skrædder i helvede. Du er nødt til at forklare dine læsere og Enhedslisten, at der er forskel på løbende driftsudgifter, der afholdes årligt, og engangsbevillinger. Vi er i en situation, hvor der skal findes varende besparelser.«

Thure Hastrup anerkender, at et salg vil udgøre en kortvaring indtægtskilde, men han ser det langtfra som en ”tisse i bukserne for at holde varmen”-øvelse.

»Vi opfatter det sådan set også som en måde at sikre kommunen mod fremtidigt tab, der ellers kan bruges på velfærd. Kigger man på historikken, har Aarhus Kommune inden for meget få år sendt 270 mio. kr. for at holde hånden under den lufthavn. Det er penge, som ikke er kommet borgerne til gavn.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.