Her får skoleelever privatøkonomi på skemaet

Elever på tre skoler i Aarhus skal i den kommende tid prøve kræfter med en ny form for matematikundervisning.

Artiklens øverste billede
Skolelever i Aarhus får privatøkonomi på skemaet. Arkivfoto: Anders Rye Skjoldjensen

I alt syv klasser fra Tilst Skole, Skæring Skole samt Gammelgaardsskolen får en nytænkende form for matematikundervisning på skemaet, når skolernes 8. klasser skal i gang med projekt ”Ung Privatøkonomi”. Her gennemgår eleverne et fire-ugers forløb, hvor opgaveløsning i eksempelvis budgetopstilling, statistik og procentregning tænkes ind i elevernes egen hverdag.

Det oplyser revisions- og konsulentvirksomheden PwC, som står for undervisningen i samarbejde med Skoleglæde.nu, i en pressemeddelelse.

»I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og løse væsentlige problemstillinger. Med ‘Ung privatøkonomi’ ønsker vi at dele vores viden for at være med til at løfte en vigtig samfundsmæssig opgave; at klæde børn og unge bedre på til at kunne handle økonomisk ansvarligt,« siger Keld Allan Nielsen, partner hos PwC i Aarhus, i pressemeddelelsen, hvor han fortsætter:

»Med projektet “Ung privatøkonomi” ønsker vi at forebygge, at unge får økonomiske problemer ved allerede i folkeskolen at klæde elever på - både med en økonomisk forståelse og med personligt lederskab.«

‘Ung privatøkonomi’ består bl.a. af et undervisningsforløb, afholdelse af event, evaluering mv., ligesom PwC’s medarbejdere er direkte involveret i projektet og bidrager med deres kompetencer indenfor bl.a. opsparing, lån, statistik og budget.

»Med den rette støtte og udvikling tror vi på, at alle kan realisere sit potentiale. Børn og unge er vores fælles fremtid, og vi vil gerne være med til at hjælpe endnu flere godt på vej,« fortæller Keld Allan Nielsen i pressemeddelelsen.

Undervisningsforløbet følger elevernes læringsplaner og har bl.a. til formål at være en anderledes og sjovere måde at lære på. Her glæder matematiklærer Rasmus Holm Lorenzen fra Gammelgaardsskolen i Åbyhøj sig til at lave noget anderledes, som eleverne forhåbentlig kan huske endnu bedre, når de engang tænker tilbage på deres folkeskoletid.

»Jeg forventer, at eleverne får nogle redskaber til at kunne begå sig økonomisk forsvarligt i samfundet, og at de bliver klogere på konsekvensen af de valg, de træffer. På den måde bliver matematik et hjælpemiddel til at træffe nogle reflekterede valg og en måde at overskue udfordringer og forskellige løsninger på. Det er en vigtig sag og noget, som alle får brug for i løbet af livet, hvilket måske kan synliggøre matematiks anvendelighed for nogle, der kan have svært ved at se hvad det kan bruges til,« siger matematiklæreren i pressemeddelelsen.

Som afslutning skal eleverne gennemføre et spil, hvor de får mulighed for at prøve kræfter med det, de har lært gennem forløbet, og som kan bruges direkte og understøttende for elevernes læringsplaner.

Skæring Skoles elever skal prøve kræfter med projektet 24. august, imens det kommer til Tilst Skole 5. september og Gammelgårdsskolen dagen efter.

Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

jwh

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.