Trafikkaos venter forude ved DHL-jubilæum: Få det trafikale overblik her

Op mod 45.000 deltager i den traditionsrige DHL-stafet, der i kan holde 40-års jubilæum.

Artiklens øverste billede
Der bliver i alt løbet omkring 225.000 kilomteter, når DHL løber af stablen 16.-18. august 2022. Foto: Aarhus Motion

Den 16.-18. august bliver Mindeparken endnu engang forvandlet til en gigantisk firma-stafet. I år er det fyrretyvende år, stafetten løber af stablen, og det er traditionen Aarhus Motion, der afholder arrangementet.

Traditionen tro, om man vil, får DHL også en trafikale konsekvenser, i særdeleshed omkring Mindeparken.

Ifølge eventchef hos Aarhus Motion, Jeanette Boye Sørensen, gør Aarhus Motion en stor indsats for at hjælpe trafikanter i de tre dage, DHL finder sted.

»Vi har trafikinfo på vores hjemmeside, og den information giver vi også til Aarhus Kommune. Der er desuden sat store informationsskilte op ved de veje, der er berørte ved Mindeparken, og de skilte er allerede på plads. I forhold til parkering henviser vi til Travbanen,« siger hun til Lokalavisen Aarhus og tilføjer:

»Vi har flere skilte og kegler ude til DHL, end vi har til halvmaraton. Vi forsøger at hjælpe deltagerne bedst mulig.«

Det er værd at nævne, at der i år ikke vil køre shuttlebusser fra banegårdspladsen til Mindeparken og retur.

P-pladser

Der er sket meget siden, den første stafet fandt sted i 1983, dengang under navnet Aarhus Stafetten.

I 1983 kunne materialet til opsætningen ifølge Jeanette Boye Sørensen være i et folkevognsrugbrød, og listen over frivillige kunne være på et A4-ark. Situationen er noget anderledes end i dag, hvor der er omkring 10.000 kvadratmeter teltplads og cirka 1400 frivillige hjælpere involveret før, under og efter løbet.

I 2022 har stafetten op mod 45.000 deltagere. Det kræver også et større fokus på parkeringsforhold. De forhold kan du læse om her.

Vokseværk

Til den første stafet i 1983 var der 800 tilmeldte løbere på en enkelt løbsdag. På en tjekliste fra 1984 kan man læse, at der blev medbragt to dunke af 25 liter med drikkevand, så løberne kunne få slukket tørsten under og efter løbet.

I dag har foreningen et lidt andet setup, med to store 1000-liters tanke stående i områderne med væskedepoter. Tankene fyldes op hver løbsdag, og derudover uddeles der 15.000 halvliters vandflasker til walkere.

Der er skruet op for servicen ved DHL, siden den første firma-stafet i 1983. Foto: Aarhus Motion

Aarhus Motion forventer, at der i 2022 samlet set vil blive brugt omkring 10.000 liter drikkevand i løbet af arrangementet.

Antallet af officials er også mangedoblet i forhold til løbets første år. På tjeklisten fra 1986 kan se, at der var fire officials til at holde ro og orden.

Jeanette Boye Sørensen glæder sig til atter at afholde DHL uden restriktioner - og over tre dage, modsat to i 2021.

»Jeg har store forventninger til, at vi får tre rigtig gode aftener i Mindeparken, og det bliver dejligt, at folk igen skal ud at løbe med deres kolleger,« siger hun.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.