29 CO2-neutrale elbusser på vej til Aarhus

Aarhusianerne kan glæde sig til mindre os og færre forurenende udstødningspartiker, når 29 elbusser i løbet af august og september erstatter deres pendant på diesel. Busserne giver en forventet årlig CO2-besparelse på 2.220 ton. Elbusserne kommer med elektriske ramper, som gør det markant nemmere for kørestolsbrugere at tage bussen.

Artiklens øverste billede
Sådan ser de nye el-busser ud. Pressefoto
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores daglige nyhedsbrev for at blive opdateret på de væsentligste nyheder. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Ladestanderne begynder at fylde mere og mere hos busselskabet AarBus, der kører bybusserne i Aarhus. Busselskabet har i alt 184 busser. Til efteråret vil en tredjedel af dem køre på el.

Overgangen fra diesel- til elbusser er et led i Aarhus Kommunes målsætning om, at alle bybusser skal være CO2-neutrale i 2027. Rådmand for Teknik og Miljø Steen Stavnsbo (K) er glad for, at der nu bliver taget endnu et skridt i den rigtige retning mod en komplet grøn omstilling af byens kollektive trafik.

»Transportsektoren er en stor CO2-udleder, som jeg er meget optaget af, at vi gør noget ved. Hvis vi skal indfri vores ambition om en total grøn omstilling af bybusserne, så skal vi blive ved med at prioritere udskiftningen af forurenende dieselbusser til fordel for elbusser. Elbusserne hverken sviner eller støjer, og det kommer aarhusianerne afgjort til at kunne mærke i byen i form af bedre luftkvalitet og mindre larm fra trafikken,« siger Steen Stavnsbo i en pressemeddelelse.

Den nye levering af grønne busser består af 23 styk 18-meter ledbusser og 6 styk 12-meter busser af mærket Solaris. Busserne giver en forventet årlig CO2-besparelse på 2.200 ton.

Lettere at vælge grøn

Hos Midttrafik glæder bestyrelsesformand Steen Vindum sig over, at den grønne flåde i Aarhus bliver større. Aarhus har i forvejen Letbanen, der kører på el og 33 elbusser.

»Med de nye elbusser bliver det endnu lettere for aarhusianerne at vælge en grøn transportform og rejse CO2-neutralt. Som en ekstra gevinst får kunderne moderne busser med ekstra god tilgængelighed i form af elektriske kørestolsramper. Vi glæder os meget til at byde både nye og eksisterende kunder velkommen i de nye elbusser,« siger Steen Vindum.

De nye elbusser har, udover at være CO2-neutrale og støjsvage, en række fordele, der kommer brugerne til gode. De har lav indstigning, stort flexareal og USB-ladere ved alle sæder. Og så har de altså elektriske kørestolsramper, der forbedrer tilgængelighed for kørestolsbrugere.

De nye el-busser har elektriske kørestolsramper, der forbedrer tilgængelighed for kørestolsbrugere. Pressefoto

Polly Dutschke (S), byrådsmedlem og formand for tilgængelighedsrådet, er især glad for kørestolsramperne, som hun længe har arbejdet for.

»Det glæder mig, at det nu bliver lettere for kørestolsbrugere at komme med bussen. De elektriske kørestolsramper betyder, at man som kørestolsbruger får en større personlig frihed og ikke er afhængig af en hjælper til at folde rampen ud,« siger Polly Dutschke.

Elbusserne kommer ikke til at køre faste ruter, men bliver fordelt på de 19 bybuslinjer i løbet af august og september. De første fem busser bliver sat i drift 5. august.

ksa

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.