Millioner af dyr eksporteres fra Danmark under kummerlige forhold: »Nu har vi det sort på hvidt«

En rapport fra Aarhus Universitet bringer ny viden, som skal bruges til at fastsætte højdekrav for transporter af smågrise. Det kan få stor betydning for beskyttelsen af grise under transport fra Danmark og ud i verden.

Artiklens øverste billede
»Det kan lyde helt utroligt, men man har ventet i årevis på at finde ud af, hvor høj en gris er,« siger dyrlæge blandt andet. Arkivfoto: Jens Dresling
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Danske landmænd eksporterer hvert år over 14 millioner grise, hvoraf størstedelen er smågrise. Alligevel findes der ikke noget krav for, hvor meget luft grise af denne størrelse skal have over ryggen, når de sendes ned gennem Europa.

Dermed har Danmark i snart to årtier manglet at omsætte EU-reglerne fra 2005 til specifikke højdekrav for den vægtklasse af grise, der eksporteres suverænt flest af herhjemme.

Det oplyser Dyrenes Beskyttelse i en pressemeddelelse.

Uvished om grises højde

I 2018 besluttede Dansk Folkeparti sammen med den daværende regering bestående af Venstre, Konservative og Liberal Alliance i en politisk aftale at styrke kontrollen med dyretransporter; der skulle blandt andet fastsættes højdekrav for transport af grise under 40 kg, ligesom der findes ved transport af større grise.

Men ifølge Dyrenes Beskyttelse er højdekravene gang på gang blevet forhalet, blandt andet fordi der blev sat spørgsmålstegn ved højden af grisene.

»Det kan lyde helt utroligt, men man har ventet i årevis på at finde ud af, hvor høj en gris er. Nu har forskerne ved Aarhus Universitet på baggrund af deres undersøgelser lavet en formel, der viser sammenhængen mellem grises vægt og højde,« siger dyrlæge hos Dyrenes Beskyttelse, der også er uddannet master i vurdering af husdyrvelfærd, Ditte Erichsen, og fortsætter.

»I mellemtiden er der blevet eksporteret millioner af grise uden sikkerhed for opfyldelse af de regler, der skal sikre dyrene et absolut minimum af beskyttelse på de i forvejen lange og opslidende ture ned gennem Europa. Derfor er jeg virkelig glad for, at den sidste sten på vejen nu er fjernet for, at man kan fastsætte højdekrav, der også gælder de grise, som man eksporterer suverænt flest af. Det, håber jeg, vil betyde, at man i det mindste får sat en stopper for den utilstedelige praksis med at transportere grise i fem etager med kun ganske få centimeter luft over ryggen. Det kan man ganske enkelt ikke byde dyrene,« siger hun.

»Det mest overraskende ved forskernes resultat er, at selv om man undersøgte meget mindre grise, og lastbilerne aldrig forlod Danmark, så fandt man alligevel dyrevelfærdsproblemer i form af høje temperaturer, dårlig ilttilførsel og øget forekomst af sår og skader på dyrene efter transport,« siger dyrlæge Ditte Erichsen. Arkivfoto Jesper Nørgaard Sørensen

Manglende dyrevelfærd

Forskerne ved Aarhus Universitet udførte en række målinger på transporter af grise i en vægtklasse, som ifølge pressemeddelelsen er betydeligt mindre end dem, der eksporteres millioner af fra Danmark.

»Vi mener slet ikke, at transport af landbrugsdyr mere end otte timer burde være tilladt, da al forskning peger på, at så lange transporter har meget store velfærdsmæssige konsekvenser for dyrene.«

Dyrlæge ved Dyrenes Beskyttelse, Ditte Erichsen

Selv om grisene er meget mindre, og dermed har mere luft over ryggen end de større grise, så påpeger forskerne, at der kan være dyrevelfærdsmæssige udfordringer forbundet med transport af grise under de forhold, de undersøgte. Det kommer ikke bag på Dyrenes Beskyttelse, som i årevis har forsøgt at råbe politikerne op.

»Det mest overraskende ved forskernes resultat er, at selv om man undersøgte meget mindre grise, og lastbilerne aldrig forlod Danmark, så fandt man alligevel dyrevelfærdsproblemer i form af høje temperaturer, dårlig ilttilførsel og øget forekomst af sår og skader på dyrene efter transport. Det er ret indlysende, at forholdene må være endnu værre for de mange millioner større grise, der sendes ned gennem Europa, hvor der er langt højere temperaturer end herhjemme,« siger dyrlæge Ditte Erichsen.

Satser på Christiansborg

Dyrenes Beskyttelse håber, at den nye forskning vil føre til lovgivning, der yder de mange danske eksportgrise en bedre beskyttelse, end tilfældet er i dag.

»Vi mener slet ikke, at transport af landbrugsdyr mere end otte timer burde være tilladt, da al forskning peger på, at så lange transporter har meget store velfærdsmæssige konsekvenser for dyrene,« siger Ditte Erichsen og fortsætter.

»Jeg håber, at vores politikere læser med, for det er i min optik tydeligt, at der er brug for politiske indgreb for at beskytte de mange millioner danske dyr, som det her vedrører.«

Slåskampe under transport

Lastbiler til transport af grise er inddelt i forskellige rum og etager til adskillelse af dyrene. Forskerne påviste, at rummets placering i lastbilens længderetning havde stor betydning for de klimatiske forhold i rummet, hvor man i de forreste rum målte høje kuldioxidkoncentrationer og temperaturer over 30 grader. Lovgivningen siger ellers, at der til hver en tid under transporten skal kunne holdes en temperatur mellem 5-30 grader.

»I den virkelige verden bliver grisene kørt sydpå, hvor sommertemperaturerne er langt højere end herhjemme, og hvor problemet derfor må antages at være langt større. Grise kan ikke svede og lider ved høje temperaturer, og den øgede forekomst af sår og skader siger noget om aggressionsniveauet blandt dyrene.«

Dyrlæge ved Dyrenes Beskyttelse, Ditte Erichsen.

»Nu har vi det sort på hvidt, at der er problemer med at overholde temperaturkravene under transport, og det endda selv om forsøget er udført i Danmark. I den virkelige verden bliver grisene kørt sydpå, hvor sommertemperaturerne er langt højere end herhjemme, og hvor problemet derfor må antages at være langt større. Grise kan ikke svede og lider ved høje temperaturer, og den øgede forekomst af sår og skader siger noget om aggressionsniveauet blandt dyrene. Under transport vil der typisk opstå slåskampe, hvis der er knap adgang til ressourcer som for eksempel vand, liggeplads og frisk luft,« siger Ditte Erichsen.

mw

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.