Det skal være slut med vanvidskørsel: Silkeborgvej gøres mere sikker

Krydsningsheller og lavere fartgrænse blandt midler til at gøre Silkeborgvej i Åbyhøj mere sikker.

Artiklens øverste billede
Der er gennem årene sket mange grimme færdselsuheld på Silkeborgvej i Åbyhøj. Det skal der nu gøres noget ved. Foto: Martin Kunstmann
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores daglige nyhedsbrev for at blive opdateret på de væsentligste nyheder. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

»Bedre sent end aldrig.«

Det er den diplomatiske formulering, formand for Åby-Åbyhøj Fællesråd, Poul Bøje Schou, bruger om, at Silkeborgvej nu ombygges på strækningen mellem Åby Ringvej og Haslevej.

Det er otte år siden, fællesrådet startede en ihærdig indsats for at gøre den brede vej mere sikker, ikke mindst for fodgængere. Nu er arbejdet gået i gang, og 1. december i år skal der være etableret ni krydsningsheller og tre busperroner på strækningen.

I forbindelse med ombygningen vil vejen blive gjort smallere, og hastighedsbegrænsningen på strækningen vil blive sænket fra 60 kilometer i timen til 50 kilometer i timen.

Det oplyser projektleder hos Teknik & Miljø, Martin Kunstmann, til Lokalavisen Aarhus.

»Det bliver rigtig, rigtig godt for dem, der skal krydse vejen. Jeg har selv været derude, og jeg kan konstatere, at man i dag især i spidstimerne enten skal krydse vejen i løb eller finde et fodgængerfelt ved et signalanlæg, og der kan være ret langt mellem dem. Køresporene bliver 3,25 meter brede i fremtiden. De er omring fem meter brede i dag, og det er alt for meget,« siger han.

De krydsningsheller, der er på vej, giver fodgængere et 3,5 meter bredt frirum på Silkeborgvej. Som det forhåbentlig kan anes, vil hver helle være "udstyret" med to træer. Foto: Teknik & Miljø, Aarhus Kommune

Netop bredden på Silkeborgvej er ifølge fællesrådsformand Poul Bøje Schou et stort problem.

»Vejen animerer nogle til at køre for stærkt og lave hasarderede overhalinger. Der har gennem årene været mange farlige situationer med hasarderet kørsel, hvor biler er blevet smadret. Nogle er endt på hovedet i en have. Vi kommer til at få en mere sikker vej og bedre mulighed for at bevæge os på tværs af Silkeborgvej,« siger han og fortsætter:

»Der er mange forskellige aktiviteter på både nord- og sydsiden. Ældre skal måske krydse vejen for at besøge lægen, en fysioterapeut eller for at handle, mens børn skal over vejen for at komme til forskellige fritidsaktiviteter.«

Biler på cykelsti

De kommende ni overgange giver hver et 3,5 meter bredt plateau, hvor borgere eksempelvis kan stille en barnevogn eller cykel, mens de venter på at krydse Silkeborgvej helt.

Der vil blive plantet to træer ved hver helle, så en række af træer på Silkeborgvej i Åbyhøj fuldendes.

»Det bliver både smukt og skaber lidt tryghed, når man står midt på vejen og venter på at komme helt over,« siger Poul Bøje Schou til Lokalavisen Aarhus.

Formand for Åby-Åbyhøj Fællesråd Poul B. Schou (th.) poserer her ved det seneste træ, der er plantet på Silkeborgvej i Åbyhøj. Nu er nye træer på vej. Til venstre ses næstformanden for fællesrådet, Kasper Møller.

Entreprenøren Dan Jord A/S er begyndt at etablere de tre busperroner på Silkeborgvej i Åbyhøj. Det arbejde vil ifølge projektleder Martin Kunstmann fortsætte frem til omkring uge 28.

»I uge 32 begynder vi at lave krydsningshellerne. Vi kommer til at etablere tre ad gangen, og det arbejde vil fortsætte frem til slutningen af november,« siger Martin Kunstmann.

Ombygningen af strækningen på Silkeborg kommer i sagens natur til at præge de trafikale forhold.

»Vi vil forsøge at tage så lidt plads som muligt, men bilerne vil komme op på omkring halvdelen af cykelstien. Det kan desværre ikke undgås, for vi skal holde et kørespor åbent i hver retning. Man kommer til at køre forbi et autoværn på hver side af sin bil, og jeg kan ikke forestille mig andet, end at det også vil få bilerne til at køre med lavere hastighed,« siger Martin Kunstmann.

Ifølge projektlederen vil al larmende arbejde i forbindelse med ombygningen fortrinsvis foregå i tidsrummet 7-16.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.