Det skal være slut med vanvidskørsel: Silkeborgvej gøres mere sikker
Krydsningsheller og lavere fartgrænse blandt midler til at gøre Silkeborgvej i Åbyhøj mere sikker.
»Bedre sent end aldrig.«
Det er den diplomatiske formulering, formand for Åby-Åbyhøj Fællesråd, Poul Bøje Schou, bruger om, at Silkeborgvej nu ombygges på strækningen mellem Åby Ringvej og Haslevej.
Det er otte år siden, fællesrådet startede en ihærdig indsats for at gøre den brede vej mere sikker, ikke mindst for fodgængere. Nu er arbejdet gået i gang, og 1. december i år skal der være etableret ni krydsningsheller og tre busperroner på strækningen.
I forbindelse med ombygningen vil vejen blive gjort smallere, og hastighedsbegrænsningen på strækningen vil blive sænket fra 60 kilometer i timen til 50 kilometer i timen.
Det oplyser projektleder hos Teknik & Miljø, Martin Kunstmann, til Lokalavisen Aarhus.
»Det bliver rigtig, rigtig godt for dem, der skal krydse vejen. Jeg har selv været derude, og jeg kan konstatere, at man i dag især i spidstimerne enten skal krydse vejen i løb eller finde et fodgængerfelt ved et signalanlæg, og der kan være ret langt mellem dem. Køresporene bliver 3,25 meter brede i fremtiden. De er omring fem meter brede i dag, og det er alt for meget,« siger han.
Netop bredden på Silkeborgvej er ifølge fællesrådsformand Poul Bøje Schou et stort problem.
»Vejen animerer nogle til at køre for stærkt og lave hasarderede overhalinger. Der har gennem årene været mange farlige situationer med hasarderet kørsel, hvor biler er blevet smadret. Nogle er endt på hovedet i en have. Vi kommer til at få en mere sikker vej og bedre mulighed for at bevæge os på tværs af Silkeborgvej,« siger han og fortsætter:
»Der er mange forskellige aktiviteter på både nord- og sydsiden. Ældre skal måske krydse vejen for at besøge lægen, en fysioterapeut eller for at handle, mens børn skal over vejen for at komme til forskellige fritidsaktiviteter.«
Biler på cykelsti
De kommende ni overgange giver hver et 3,5 meter bredt plateau, hvor borgere eksempelvis kan stille en barnevogn eller cykel, mens de venter på at krydse Silkeborgvej helt.
Der vil blive plantet to træer ved hver helle, så en række af træer på Silkeborgvej i Åbyhøj fuldendes.
»Det bliver både smukt og skaber lidt tryghed, når man står midt på vejen og venter på at komme helt over,« siger Poul Bøje Schou til Lokalavisen Aarhus.
Entreprenøren Dan Jord A/S er begyndt at etablere de tre busperroner på Silkeborgvej i Åbyhøj. Det arbejde vil ifølge projektleder Martin Kunstmann fortsætte frem til omkring uge 28.
»I uge 32 begynder vi at lave krydsningshellerne. Vi kommer til at etablere tre ad gangen, og det arbejde vil fortsætte frem til slutningen af november,« siger Martin Kunstmann.
Ombygningen af strækningen på Silkeborg kommer i sagens natur til at præge de trafikale forhold.
»Vi vil forsøge at tage så lidt plads som muligt, men bilerne vil komme op på omkring halvdelen af cykelstien. Det kan desværre ikke undgås, for vi skal holde et kørespor åbent i hver retning. Man kommer til at køre forbi et autoværn på hver side af sin bil, og jeg kan ikke forestille mig andet, end at det også vil få bilerne til at køre med lavere hastighed,« siger Martin Kunstmann.
Ifølge projektlederen vil al larmende arbejde i forbindelse med ombygningen fortrinsvis foregå i tidsrummet 7-16.