Ærlig rådmand for Børn & Unge: »Det lykkes vi ikke godt nok med i dag«

Byrådet vedtager efter næste byrådsmøde seks forpligtende grundprincipper for, hvordan Aarhus Kommune skal udvikle arbejdet med børn med dansk som andetsprog, oplyses det i en pressemeddelelse.

Artiklens øverste billede
Ifølge pressemeddelelsen består cirka en femtedel af eleverne med dansk som andetsprog ikke afgangsprøven i dansk og matematik i 9. klasse. Arkivfoto: Finn Frandsen
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores daglige nyhedsbrev for at blive opdateret på de væsentligste nyheder. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Seks grundprincipper skal sætte en klar retning for arbejdet med børn med dansk som andetsprog i Aarhus Kommune. Det vedtager byrådet i aften, onsdag. Principperne skal være forpligtende og sikre, at kommunen lykkes bedre på området.

Det oplyser Børn & Unge i en pressemeddelelse.

Seks grundprincipper

I en stor undersøgelse af hele området for dansk som andetsprog, som byrådet bestilte i forbindelse med forlig om budget 2021, pegede praktikere på en række behov og udfordringer. Derfor har byrådet nu har vedtaget seks forpligtende grundprincipper for, hvordan Aarhus Kommune skal udvikle arbejdet med børn med dansk som andetsprog.

Principperne skal sætte en klar retning for udviklingen af et komplekst område; når der prioriteres indsatser på tværs af kommunen, og når der i dagtilbud og skoler arbejdes med at udvikle de lokale sproglige læringsmiljøer til gavn for børnene og de unge.

»Vi skal gøre alt, hvad vi kan for, at børn med dansk som andetsprog lykkes så godt som muligt. Så de får et godt dansk sprog, der giver dem lige så gode muligheder for at udfolde deres potentiale, som alle andre børn. Det lykkes vi ikke godt nok med i dag. Derfor er jeg tilfreds med, at vi nu vedtager nogle grundprincipper, som giver en tydelig og fælles rettesnor for arbejdet med at videreudvikle området,« siger rådmand for Børn & Unge, Thomas Medom (SF).

Arkivfoto: Casper Dalhoff

Det handler blandt andet om at styrke viden om dansk som andetsprog blandt medarbejdere, mere systematisk arbejde med sproglig udvikling og om meningsfuldt samarbejde med forældre.

»Jeg synes, det er en meningsfuld måde at gribe udfordringerne an på, hvor der også er mulighed for at løse problemerne med udgangspunkt i de lokale behov,« siger Thomas Medom.

I 2022 havde mere end 70 procent af børnene med dansk som andetsprog et sprogstøttebehov inden skolestart.

Ifølge pressemeddelelsen består cirka en femtedel af eleverne med dansk som andetsprog ikke afgangsprøven i dansk og matematik i 9. klasse.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.