Elever vinder stort pengebeløb: Nu skal skolegård forvandles

Syv flittige elever fra 5. og 6. klasse på Kochs Skole har netop vundet en stor konkurrence, der vil forandre asfaltområde til grøn oase.

Artiklens øverste billede
Fra venstre: Vilfred, Nora, Sofus, Asfrid og Zofia - fem af de syv elever, der endte med at løbe med 1. præmien. Foto: Mille Winther
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores daglige nyhedsbrev for at blive opdateret på de væsentligste nyheder. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Syv elever og en lærer fra Kochs Skole på Trøjborg har begået noget bemærkelsesværdigt. I fællesskab har de tænkt, bygget og præsenteret en idé, som vil ændre skolens arealer fra gråt til grønt.

Deres projekt så dagens lys i forbindelse med en landsdækkende konkurrence ved navn ”Design den grønneste skolegård - og få den.”

Omkring 100 skoler har konkurreret om 1. præmien til en værdi af 100.000 kroner; øremærkede penge til en grøn overhaling af skolegårdens arealer. Målet: En oase, der inviterer til leg, læring og biodiversitet.

Og her fandt de syv elever fra Kochs Skole vej gennem nåleøjet - til stor overraskelse for en af de unge hovedpersoner.

»Jeg havde måske regnet med, at den måske ville være blandt de 15-20 bedste,« fortalte Nora fra 6. klasse.

Afsløringen

Omkring 500 ivrige stemmer fik gymnastiksalen på Kochs Skole til at runge mandag formiddag. Morgensamlingen gik i gang som vanligt med en sang - en morgensamling, der lignede alle de andre.

Men da skoleleder, Jens Degn, så fortalte, at en hemmelighed skulle afsløres, blev der pludselig stille og spidset ører. Bag skolelederen lyste en skærm op, og en kvinde med lyst hår og briller smilede ned dem til.

»Jeg vil gerne sige tillykke til jer på Kochs Skole, fordi I har vundet 1. prisen i idékonkurrencen,« sagde jurymedlem samt ph.d. i biologi og forsker ved VIA i blandt andet udeskole, Karen Barfod.

Jublen i salen var ikke til at skære igennem.

Højt til himlen

Idékonkurrencen er udarbejdet af blandt andre Danske Anlægsgartnere, der stiller sig til rådighed med mandskab, maskiner og de materialer, der vil forvandle vinderholdets oase-model til en del af skolegården for de 100.000 kroner.

Jublen fra skolens øvrige elever gav genklang i gymnastiksalen. Foto: Mille Winther

»Vi synes, det er et projekt, der på alle mulige måder giver mening. Vi vil gerne lidt op i helikopteren og som branche og forening bidrage dér, hvor vi kan gøre en forskel. Det her kan være med til at sætte det grønne på dagsordenen. Børnene behøver ikke være fanget i støvede klasselokaler, men kan i stedet komme ud – måske kan man lave noget undervisning udenfor – hvor der er højt til himlen og frisk luft,« fortalte direktør for Danske Anlægsgartnere, Michael Petersen, hvis landsformand har været en del konkurrencens jury.

Også forsker, Karen Barfod, udtrykte begejstring for projektet:

»Eleverne får ikke bare viden om, at nogle dyr gerne vil være mørke og fugtige steder, og andre gerne vil være lyse og tørre steder – nej, de skal sådan set både have en forståelse for det og tænke, hvordan laver jeg sådan et sted. Man får forbundet nogle reelle, autentiske oplevelser til nogle abstrakte, men væsentlige begreber, så der ligger en masse faglighed i det,« sagde hun og fortsatte.

»Hvad er det for nogle mennesker, vi gerne vil danne? Nogle, der har lyst, mod og tro på, at de kan tage fat i verden og ændre den til noget bedre. Og så vil vi også gerne udvikle nogle mennesker, der har forståelse for de her komplekse problemstillinger og mærkelige ord og begreber. Derfor er det et godt projekt. Der er både noget fagligt og dannelsesmæssigt i det.«

Tilfreds lærer

Vinderne bag projektet hedder Zofia, Kamma og Solveig (fra 5. klasse) og Asfrid, Nora, Sofus og Vilfred (fra 6. klasse).

Om deres arbejde har juryen blandt andet udtalt:

»Gruppen har leveret et rigtig godt og gennemarbejdet bud på et udendørs læringsrum med stor omtanke for biodiversitet. De har tydeligvis investeret både tid og energi i en meget flot model af uderummet, som imponerede i både detaljerigdom og sværhedsgrad.«

Vinderprojektet består blandt andet af hængebro og udkigspost af genbrugsmaterialer, forskellige levesteder for insekter og en eng, hvor der kun findes danske blomster. Foto: Mille Winther

Og her stemte lærer, Lars Barslev, i med juryen. Der var ham, der i sin tid spurgte eleverne, om de havde lyst til at deltage i konkurrencen.

»Vi har mødtes fem-seks gange i nogle timer- både i skoletiden og om eftermiddagen. To af pigerne har skrevet manuskript i deres fritid – det til videoen (som blev sendt til juryen, red.) – og en anden redigerede videoen i påskeferien. Det er megafedt at have den tilgang, hvor vi bare skulle få tingene til at du. De griber opgaverne, fordi det har været relevant. Det er ikke som sådan mig, der har givet dem lektier for – de kunne se, at filmen skulle redigeres, og det gjorde den person så, der kunne finde ud af det,« fortalte Lars Barslev efter morgensamlingen.

»Det er megafedt at have den tilgang, hvor vi bare skulle få tingene til at du. De griber opgaverne, fordi det har været relevant,« siger lærer Lars Barslev, der også har været tovholder på projektet. Foto: Mille Winther

Overraskede vindere

Alle syv har brugt timer på at opnå deres resultat; også selvom, de ikke havde troet, at de ville vinde med deres model.

Hvorfor havde I lyst til at være med i den her konkurrence?

»Det var meget interessant at gå og planlægge noget, som så også sker i virkeligheden. Og så gør vi noget godt for klimaet,« forklarede Sofus fra 6. klasse.

»Og det kunne være sejt, hvis vi nu vandt. Skolen sagde, det ville blive bygget alligevel, men hvis nu man en dag går forbi det, kan man pege og sige, det dér har jeg været med til at lave,« sagde Nora, der går i klasse med Sofus, og smilede stort.

Idékonkurrencen er en del af et større projekt om undervisningsegnede, grønne skolegårde, som er finansieret af VILLUM Fonden, en almennyttig fond der støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning, samt miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland. Bag projektet står Plan Miljø, Herlev Kommune og Danske Anlægsgartnere.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.