Dagligt trafikkaos på Aarhus-landevej: Udsigt til køer i flere år

Torshøjvej er ramt af bilkøer to gange dagligt, når pendlere skal til og fra arbejde. Virksomhed i området efterlyser nyt rampeanlæg og lyskryds. Vejdirektoratet har fået 113 millioner kroner til projektet, men skal først have kontaktet berørte lodsejere.

Artiklens øverste billede
Torshøjvej en onsdag morgen i juni bekræfter, at der er trængsel. Foto: Kim Skovrup Andersen.
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Der hersker dagligt trafikalt kaos ved motorvejsafkørslen i det sydlige Aarhus - nærmere bestemt ved Hasselager V på motorvejen. Om morgenen og eftermiddagen kan bilerne nemlig ikke komme væk fra motorvejen med det samme på grund af massiv tværgående trafik på landevejen Torshøjvej.

En af dem, der jævnligt sidder i kø, er Dorte Rasmussen. Hun bor i Hørning, arbejder i Aarhus og kører sammen med sin mand hver dag.

En af årsagerne til, at bilerne ikke komme af motorvejen, er, at der ikke er noget signalanlæg, og man skiftes til at holde tilbage for hinanden, fortæller Dorte Rasmussen til Lokalavisen Aarhus.

»Vi er afhængige af, hvor flinke de andre bilister er. Om de lader os komme ud. Hele trafikafviklingen kræver, at der er nogen, der holder tilbage på et tidspunkt, så man kan komme ud på Torshøjvej. Det er frustrerende, når man ikke ved, hvor lang tid man skal holde. Hvis der havde været et lyskryds, kunne man undgå irriterende spildtid,« forklarer hun.

Hun oplever ofte utålmodige bilister, der bruger nødsporet for at komme af motorvejen.

Det er ikke uvant, at utålmodige bilister tager nødsporet for at komme af motorvejen ved Hasselager Vest. Foto: Privat

»Folk tager chancer derude en gang imellem for at komme ud, og vi overvejer at køre længere sydpå og køre af Stilling-afkørslen for at spare tid og undgå farlige situationer,« siger Dorte Rasmussen.

Flere uheld

Fødevarevirksomheden Hørkram i Hørning kan nikke genkendende til kø-problematikken.

John Astrup er centerdirektør i Hørkram, og han bekræfter, at morgen- og eftermiddagstrafikken kan være lammet. Flere har benyttet Hørkrams grund til at vende for at komme ind mod Kolt eller Hørning.

»Politiet har taget initiativ til at sætte et skilt op, der forbyder u-vendinger på vores grund. Der er sket nogle trafikuheld i de seneste år, og så sent som i sidste uge skete der et igen,« siger han.

Her kørte en 41-årig bilist op i en 52-årig mandlig bilist, der bremsede for at dreje.

I baggrunden til venstre kan man ane Svanlevvej, der går ind mod Kolt. Her er det planen, at der bliver lavet et signalanlæg. Foto: Kim Skovrup Andersen.

Det bliver ikke bedre, før man får lavet et nyt rampeanlæg på motorvejen og et lyskryds på Torshøjvej, lyder vurderingen.

»Vores medarbejdere er helt vildt generet af det, når de skal til og fra arbejde. Det er kaos herude. Det er kun fordi, vi holder tilbage for hinanden, at det kan lade sig gøre. Ellers gik det aldrig,« siger direktøren og tilføjer:

»Når Giber Ringvej for alvor åbner op til efteråret, frygter jeg, at trafikken og dermed trængslen ved tilslutningsanlægget vil stige i forhold til det, vi ser i dag. Og når vi så bliver ramt af en ombygningsperiode, kan det blive helt katastrofalt. Men det er godt, at der er en løsning på vej.«

Krydsombygning er klar i 2025

De pendlere, som ofte holder i kø på Torshøjvej og på motorvejsrampen ved Hasselager V-afkørslen, må dog væbne sig med tålmodighed lidt endnu.

113 millioner kroner er det beløb, som Transportministeriet i december 2021 satte af til krydsombygning af tilslutningsanlægget i Hasselager.

Men Vejdirektoratet kan først gå i gang, når man har færdiggjort besigtigelsesforretning med berørte lodsejere, og derfor er man ikke gået i gang endnu.

Det oplyser Robin Højen Madsen, som er projektchef i Vejdirektoratet.

»Vi ved endnu ikke helt, hvornår vi starter. Vi ved, vi fik en bevilling i december måned til ombygge tilslutningsanlægget på 113 millioner kroner,« siger han.

Det er en del af et større udvidelsesprojekt fra Aarhus Syd til Aarhus Nord, og Hasselager V bliver noget af det første, man går i gang med.

»Lige nu og her er vi i gang med en dialog med de berørte lodsejere. For at kunne gennemføre sådan et projekt skal vi ud og holde det, vi kalder for en besigtigelsesforretning, og det gør vi sidst på året. Efterfølgende skal vi foretage en informationsforretning i det første halve år af 2023, før vi kan gå i gang. Det er først der, vi ejer jorden og kan begynde at bygge. Jeg forventer, at et nyt tilslutningsanlæg vil stå klar til brug sidst i 2024 eller i midten af 2025,« forklarer Robin Højen Madsen.

Der bliver tale om et større byggeprojekt, hvor der bygges en ny motorvejsbro, og Torshøjvej bliver udvidet med flere spor til gennemkørende og svingende trafik. Derudover etableres et signalreguleret kryds ved Svanlevvej, så der er mulighed for bilister at komme sikkert ud.

»Oversigtsforholdene er ikke de bedste på strækningen, så det er også tiltrængt,« siger projektchefen.

Der er i øvrigt opmærksomhed på, at Hasselager-projektet ikke bliver yderligere forsinket på grund af de nuværende prisstigninger.

Ved byrådsmødet 8. juni var der nemlig bred enighed om, at centrale reserver i nødvendigt omfang anvendes til at dække merudgifter i projekterne, som følge af ekstraordinære prisstigninger på råvarer, og således ikke kan disponeres til andre formål udenfor projekterne, før de er afsluttet.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.


Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.