Modedrømme i udestuen er blevet til Vogue og Hollywood - Rosa gør det umulige muligt

Det går hurtigt for tøjdesigner Rosa Faizzad, der i øjeblikket oplever stor succes. Hun har kæmpet sig til den med næb og klør.

Artiklens øverste billede
Det er ingen hemmelighed, at dette billede af Rosa Faizzad er blevet redigeret. Det er heller ingen hemmelighed, at den 163 centimeter høje iværksætter er en smuk kvinde. Foto: Thomas Pagel, PAGE7 Photo
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Alt kan lade sig gøre.

Et højtravende og virkelighedsfjernt mantra, vil nogle nok mene. Ikke Rosa Faizzad. Hun tror helhjertet på, at alt kan lade sig gøre, og hendes egen historie vidner om, at det meget vel kan være tilfældet.

Den 36-årige iværksætter og modedesigner har for nylig åbnet sit eget showroom på Vestergade i det centrale Aarhus. Der er rift om hende i udlandet, og i skrivende stund venter rundt om hjørnet en afgørende milepæl. Tys-tys.

I slutningen af marts minglede Faizzad med filmstjerner ved flere Oscar-events i Hollywood og 4. juli skal hun overrække en pris ved National Film Awards i England. Ikke dårligt af en tal- og ordblind mor til fire fra Tilst.

Rosa Faizzad fik sit internationale gennembrud i november sidste år. Her skrev modemagasinet British Vogue om hende efter, at ansatte havde spottet hendes website.

»De mente, at mit tøj passede til deres målgruppe. Jeg vågnede op til en masse tilbud og henvendelser,« siger Rosa Faizzad til Lokalavisen Aarhus.

Det er næppe mærkeligt, at udlandet har fået øje på aarhusianske Rosa. Hun er med egne ord meget bevidst om, at hendes tøjstil er »international.«

»Jeg kan lide den lidt feminine stil, og så kan jeg godt lide farver. Min stil er en blanding af det royale, noget Hollywood og lidt business. Det er et nicheprodukt, der taler til nogle bestemte kvinder, som ikke er blege for at skille sig ud,« siger hun.

Rosa Faizzad bruger sin tur til Hollywood som eksempel på, at udenlandske kvinder ofte har et andet modeperspektiv end danske.

»Hvis jeg viser en lyserød kjole med en sløjfe til en dansk kunde, vil hun nok sige ”nej, nej, nej , det kan jeg ikke.” Men i USA var de vilde med den lyserøde kjole: ”Det er lige præcis den, jeg vil have.” Jeg kunne tydelig mærke kontrasten,« siger hun.

Lyserød kjole med sløjfe (båret af model Tia-Maria Kjaersfeldt). Rosa Faizzads kjoler koster i gennemsnit omkring 3000 kroner. Foto: Thomas Pagel, PAGE7 Photo

For meget på spil

Historien om Rosa Faizzad er historien om et menneske, der gennem sit liv har nået umiddelbart uopnåelige mål kun via viljestyrke og tankens kraft.

Hun er født i Afghanistan og kom som fireårig til Danmark, hvor hun voksede op i Aarhus Vest. Skolegangen var svær.

»Jeg følte, at jeg måske ikke var klog nok eller ikke gjorde mig umage nok. Men jeg har altid vidst, at jeg havde et stort potentiale og at jeg kunne opnå alt, hvis bare jeg vil det nok,« siger hun.

I gymnasiet læste Rosa ofte sine lektier to-tre gange i streg. Hvis hun fik 30 siders læsning for som lektier, kunne hun næste dag vende tilbage med 60 siders noter.

Femininitet er for mig en styrke.

Rosa Faizzad, modedesigner

Hun bestod gymnasiet, sproglig linje, og kastede sig over en læreruddannelse på Via University College. Ikke det nemme valg. Netop derfor valgte hun det.

»Jeg havde brug for at se min frygt i øjnene og bevise over for mig selv, at jeg godt kunne. Hele mit selvbillede og selvværd var på spil. Jeg havde for meget på spil til at fejle,« siger hun.

Efter en kort karriere som underviser i folkeskolen, kastede Rosa Faizzad sig over to andre jobs med børn og unge; som afdelingsleder på et opholdssted og som socialfaglig konsulent.

»Jeg har altid godt kunnet lide at arbejde med udsatte børn og unge og især dem, som ingen andre havde lyst til arbejde med. Jeg ville gerne inspirere dem til at få det bedste ud af deres liv på trods af deres vilkår,« siger hun.

"Min mand er nok den mest fantastiske mand i verden. Alle, der møder ham, kan lide ham bedre end mig." Her ses Rosa med sin mand, Walid, og parrets fire børn på henholdsvis 10, 9, 3 og 1 år. Foto: Sonia Hayati

Regnestykket

Skiftet til et liv som iværksætter var en glidende overgang. Rosa Faizzad startede med at konstruere tøj på gulvet i sin udestue med kun en radiator og en højlydt affugter som selskab. Hun var på det tidspunkt på barsel med sit tredje barn, en datter.

Det blev til et utal af forfejlede og mærkværdige kreationer, inden hun knækkede koden i forhold til at designe tøj. Den ultrakorte udgave er, at hun sagde sine jobs op og startede en online-shop med familiens husopsparing.

Rosa Faizzad kan ikke sove meget, for der må mangle timer i hendes døgn. Hun arbejder omkring 60 timer om ugen og netværker på livet løs. Hun har fire børn. Rosa og hendes mand, Walid, har desuden netop købt en grund i Malling, hvor de planlægger at bygge et hus. De nuværende 99 kvadratmeter er trange til seks mennesker.

Regnestykket kan angiveligt gå op, fordi parret skiftes til at tage »læsset på hjemmefronten.«

Hvis du skulle frygte, at Rosa Faizzad er gået ned med stress, når du læser dette, er den frygt ifølge hovedpersonen unødvendig.

»Jeg har aldrig været mere lykkelig. Jeg føler, at jeg rigtig lever, fordi jeg laver noget, jeg elsker. Det føles ikke helt som arbejde, mere som en hobby, man ville lave, hvis man skulle slappe af i sin fritid. Det ultimative er at finde noget, man er meget passioneret omkring, og gøre det til sit arbejde,« siger hun.

Power

Rosa Faizzads drømme slutter ikke ved et showroom i Aarhus. Det lyder nærmere til, hun vil bygge et modeimperie.

»Aarhus er for småt til mig. Danmark er måske også for småt til mig, men det er her, jeg har base. Det er i Aarhus, jeg er opvokset og har min familie,« siger hun.

Den store ambition er at hjælpe kvinder med at udleve deres fulde potentiale gennem mode. Der er brug for flere »powerkvinder,« lyder det.

»Powerkvinder vil noget med deres liv. De er ambitiøse kvinder uanset, hvad de laver. Det er kvinder, der nægter at være usynlige og undskyldende,« siger hun.

I den sammenhæng spiller tøjvalg en ikke uvigtig rolle, mener Faizzad.

»Tøj hænger i høj grad sammen med, hvordan vi har det med os selv. Når vi klæder os på en bestemt måde, udtrykker vi, hvordan vi ser os selv. Og jo bedre vi har det, desto bedre præsterer vi. Vi er også mere behagelige at være sammen med,« siger hun.

"Nogle kvinder kommer og siger, at deres personlighed er en glitrende kjole, men at de klæder sig i sort til hverdag. Så siger jeg, at de skal prøve en glitrende kjole." Foto fra Rosa Faizzads showroom i Aarhus.

Hvis det står til Rosa Faizzad, må moden også gerne tage en drejning væk fra det gennemsigtige, ultrakorte og nedringede.

»Vi er kommet langt væk fra det klassiske og elegante. Jeg vil gerne være med til at inspirere den næste generation. På sociale medier ser man, at meget unge kvinder føler, de skal have meget lidt tøj på for at blive anerkendt. ”Less is not more” i netop det tilfælde,« siger hun.

Rosa Faizzad er som en energiudladning. Hun har mange budskaber og høje ambitioner. Hun er samtidig helt nede på jorden, og det hele handler ikke kun om hende. Hun vil gerne have, at du (også) sigter højt og når dine mål.

Alt kan lade sig gøre. Det siger Rosa selv.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.