Politiet har solgt 20 vanvidsbiler: »Hvis den er beskadiget som følge af vanvidskørslen, bliver den destrueret«

En fjerdedel af de biler, som Østjyllands Politi siden marts i fjor har beslaglagt efter vanvidskørsel, har fået nye ejere. 

Artiklens øverste billede
En betjent blev alvorligt kvæstet i Aarhus, da han blev ramt af en vanvidsbilist i 2021. Foto: Presse-fotos.dk/Ritzau Scanpix
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores daglige nyhedsbrev for at blive opdateret på de væsentligste nyheder. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Østjyllands Politi er godt i gang med at finde nye ejere til biler, som har været brugt til vanvidskørsel. 20 af de 82 køretøjer, som siden marts i fjor er blevet beslaglagt som følge af vanvidskørsel i politikredsen, er nu solgt på auktion, oplyser økonomichef John Lautrup, Østjyllands Politi.

Det gennemsnitlige hammerslag er endt på 56.100 kr., og dermed er der indtil videre solgt køretøjer for i alt 1.122.000 kr.

»Tallene er budpriserne og ikke den værdi, der tilgår statskassen. Herfra skal fratrækkes omkostningerne til transport, opbevaring og til auktionshuset. Det varierer fra bil til bil, og det opgøres ikke,« forklarer han.

Det er ikke noget guldæg for statskassen, men det giver forhåbentlig noget øget tryghed og færdselssikkerhed.

John Lautrup, økonomichef, Østjyllands Politi

Venter på dom

Siden den nye lov om vanvidskørsel trådte i kraft den 31. marts 2021, har det været nemmere for politiet at beslaglægge og konfiskere biler brugt til vanvidskørsel uanset ejerforhold.

Selv om Østjyllands Politi ret hurtigt begyndte at beslaglægge biler med afsæt i den nye lov, gik der dog et stykke tid, inden der kom gang i salget. Politiet måtte først vente på, at bilerne blev konfiskeret ved domstolene.

»Når der er afsagt dom, kan vi begynde at gøre noget med det beslaglagte køretøj. Vi kigger f.eks. på, om en bank måtte have pant i det pågældende køretøj. Den andel, som der er pant i, er i så fald bankens ejendom,« siger John Lautrup.

Panthaveren kan dog godkende, at politiet sælger køretøjet, og kan også vælge at betale de omkostninger, der måtte være forbundet med opbevaring og salg.

»Det er langt den nemmeste løsning for alle parter. Det giver altid udfordringer, hvis vi sender et køretøj med pant i på auktion, for det kræver noget oprydning efterfølgende. Hvis bilen er ”ren”, tager det ca. en måned fra dom, til vi kan sende den på auktion,« forklarer økonomichefen.

Mange ældre biler

Østjyllands Politi sender beslaglagte køretøjer til Haderslev Auktionshus, hvor de bliver klargjort til salg.

»Bilen skal kunne køre. Ellers skal den transporteres på en blokvogn. Hvis den er beskadiget som følge af vanvidskørslen, bliver den destrueret,« siger John Lautrup.

Vanvidskørsel kan f.eks. være en overskridelse af hastighedsgrænsen på mere end 100 pct. eller kørsel med en hastighed over 200 km/t. Arkivfoto

Mens der flere steder i landet har været megen omtale af beslaglæggelser af milliondyre bilmærker, er køretøjerne, som Østjyllands Politi får i sin varetægt, mere beskedne. Det højeste bud, der er opnået ved bilauktionerne, er 255.000 kr. Det laveste er 8.000 kr.

»Det er ikke Porscher og Lamborghinier eller dyre biler som Audi A6, Mercedes og Tesla, når man kigger ned over vores liste. Derimod har vi mange ældre køretøjer og mellemklassebiler,« fortæller han.

Mindre gaderæs

En opgørelse viste i april, at Midt-og Vestjyllands politikreds det seneste år har inddraget 153 biler, og dermed er den politikreds i landet med flest beslaglæggelser. Lige efter kom Sydøstjyllands politikreds med 115 beslaglæggelser, og længere nede ad listen fulgte Østjyllands politikreds med 82.

Ifølge John Lautrup viser tallene, at Østjyllands Politi ikke har helt de samme udfordringer som f.eks. Midt- og Vestjyllands Politi.

»De har mange flade strækninger, hvor der er blevet kørt gaderæs. Der bliver f.eks. kørt vanvidskørsel inden for en 50 kilometerzone – og måske også i biler med konstruktive ændringer i forhold til miljøkrav. Om det er det, som gør det, ved jeg ikke, men der har i hvert fald været mange uautoriserede arrangementer,« siger han.

En fast procedure

Bortauktioneringen af biler fra vanvidskørsel sker sideløbende med behandlingen af alle andre konfiskerede køretøjer. De bliver derfor opbevaret og transporteret sammen.

»Vi har også andre indbragte køretøjer, der ikke skyldes vanvidskørsel, som skal på auktion eller destrueres, så det er der en fast procedure for. Hvis vi har fem biler, som er juridisk afklaret, får vi dem bragt til Haderslev, og så overtager auktionshuset derfra,« forklarer han.

Er der eksempler på, at den tidligere ejer har ønsket at købe sit køretøj tilbage?

»Vi er blevet kontaktet af en ejer, som ønskede oplyst, hvor og hvornår hans bil kom på auktion. Det virkede, som om det var med henblik på at generhverve køretøjet. Det er offentlige auktioner, så de tidligere ejere kan byde ligesom alle andre,« forklarer han.

Mere tryghed i trafikken

Med et gennemsnitligt højeste bud på 56.000 kr. er der med de indtil videre i alt 82 beslaglagte køretøjer teoretisk set udsigt til en samlet indtægt på omkring 4,6 mio. kr. minus diverse omkostninger.

»Det er ikke noget guldæg for statskassen, men det giver forhåbentlig noget øget tryghed og færdselssikkerhed, at man får nogle af de der hurtige biler væk fra gaderne.«

»Vi har jo i øjeblikket en verserende retssag om vanvidskørsel, hvor en ung betjent under udførelse af sit arbejde blev påkørt med alvorlige følger for ham og hans familie. Hans liv blev smadret på et sekund. Den bil er også i vores varetægt,« fortæller John Lautrup.


Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.