Frustration over datters overflod af legetøj blev startskud til ny, grøn legetøjs-startup
Dinesan Rasiah fra Hørning fik ideen til LalaToys - en legetøjsbutik i Hasselager, med fokus på bæredygtighed, deleøkonomi og små børns udvikling - under corona. Nu deltager firmaet i ny tv-serie, der er en slags Løvens Hule for klimaideer.

Hvilket barn ville ikke elske at eje en legetøjs butik? For tre-årige Liya er drømmen nærmest gået i opfyldelse. Hendes far, Dinesan Rasiah, var under corona ved at gå op i limningen over det hav af legetøj, der lå spredt i hjemmet, hvoraf det meste kun blev leget med i kort tid.
En aften blev jeg frustreret over, at vi havde huste fuldt af legetøj, der stort set ikke blev brugt, og samtidig kunne jeg ikke finde det helt rigtige legetøj til min datter, fordi hendes interesser hele tiden ændrede sig.
Det gav ham ideen til et nyt legetøjskoncept, hvor børn kan vælge legetøj fra et stort kartotek, lege med det og bytte det til noget nyt, når de ikke længere gider lege med.
»Jeg sagde mit faste arbejde op under corona, fordi jeg kunne mærke, at det - efter jeg var blevet far - ikke længere gav mig værdi og mening. Jeg skulle noget andet. En aften blev jeg frustreret over, at vi havde huste fuldt af legetøj, der stort set ikke blev brugt, og samtidig kunne jeg ikke finde det helt rigtige legetøj til min datter, fordi hendes interesser hele tiden ændrede sig. Der måtte simpelthen være en smartere måde, så man får mere værdi ud af legetøjet,« fortæller Dinesan.
Derfor begyndte han at tumle med tanker om, hvordan man kunne skabe et bæredygtigt koncept baseret på deleøkonomi. Det blev starten på LalaToys-butikken i Hasselager.
Vi er per definition et grønt startup, fordi vi gennem vores forretningsmodel vil skabe en ændring i forbrugeradfærden til noget, der er mere bæredygtig.
Leje i stedet for eje
»Konceptet betyder, at børnefamilier ikke behøver at købe nyt legetøj, men i stedet lejer det. Når børnene ikke leger med legetøjet længere, sender man det tilbage og bytter det til noget nyt.
Det satte turbo på ideudviklingen og næste skridt var at finde en, der kunne hjælpe med at udvikle den digitale platform, der skulle styre konceptet. Gennem sit netværk kom Dinesan i kontakt med Christian Henriksen, og i februar 2021 gik LalaToys i luften.
Omtrent samtidig gik ægteparret Jannie og Nicolai Varney rundt med tilsvarende tanker. De havde begge sagt deres faste job op sagt farvel til »hamsterhjulet«, for at få mere tid sammen som familie.
»Vi ville gerne lave noget sammen, men også have tid til vores barn. Vi havde gjort os nogle tanker, der mindede meget om Dinesans, og da vi hørte om LalaToys, tog vi kontakt til ham, fordi vi syntes, det var et mega-fedt setup. Det skulle enten være det her, eller også skulle vi rejse jorden rundt med vores datter,« fortæller Jannie, og afslører, at billetterne til jordomrejsen faktisk allerede var købt.
Det rigtige match
Men kemien klikkede med det samme, og i dag bliver LalaToys drevet af de tre partnere: Dinesan, Christian samt ægteparret Varney.
»Jeg har talt med rigtig mange, og det vigtigste har været, at finde det rigtige match. Vi har alle sammen den samme holdning til, at børnene skal passe ind i vores arbejdsliv. Det er lidt sjældent at man som iværksættere har den prioritet,« konstaterer Dinesan.
»Børnene har på mange måder netop været drivkraften for os. Det er gennem dem vi er blevet opmærksomme på problematikken omkring det store legetøjsforbrug,« tilføjer Jannie.
I denne uge er LalaToys med i TV2-programmet »Min ide - Vores Mission«, der ifølge Dinesan er en slags Løvens Hule for klimaideer.
»Vi er per definition et grønt startup, fordi vi gennem vores forretningsmodel vil skabe en ændring i forbrugeradfærden til noget, der er mere bæredygtig. Op mod 95 pct. af alt legetøj er af plastik, og 80 pct. af alt legetøj ender som affald. Legetøjsbranchen er en overset CO2-synder. Danske børnefamiliers forbrug af legetøj alene udgør 291.000 tons CO2 om året, og her ses udelukkende på produktionen,« forklarer Dinesan om problemet med køb-og-smid-væk kulturen.
»Totalt win-win«
»Med LalaToys vil vi skabe en deleøkonomi for legetøj, hvor vi faciliterer et system, hvor forældre slipper for at bruge mange penge på legetøj, samtidig med at det samlede legetøjsforbrug falder. Desuden sikrer vi, at børn har det bedste og mest relevante legetøj under deres opvækst. Det mener vi selv er totalt win-win,« tilføjer han.
I løbet af det første år fik LalaToys 200 abonnenter, men siden starten af 2022 har det taget fart og i dag har den alternative legetøjs-startup 500 faste abonnenter.
At der er kommet mere vind i sejlene skyldes blandt andet, at det er lykkedes Dinesan at overtale tre investorer til at investerer i LalaToys.
»Det har ikke være nemt med et cirkulært koncept at finde investorer. Jeg har talt med rigtig mange. De tre her tror på visionen og ikke mindst på teamet. Det er superfedt, fordi det gør, at vi nu kan sætte tempoet op. Vores mål er 1000 abonnenter inden august.«
Nye markeder og produkter
»Jo flere medlemmer vi får, des mere power har vi også til at gøre en forskel. Vi vil gerne udfordre alle led også i forhold til for eksempel emballage. Vores ambition er at indkøbe mere bæredygtigt legetøj, men i øjeblikket er vi også bare nødt til at vente på, at markedet følger med. Der er ikke ret mange bæredygtige legetøjsfabrikanter,« konstaterer Dinesan.
Planerne for fremtiden er allerede begyndt at spire frem. Her går tankerne i retning af både nye markeder ud over landets grænser, men også i forhold til andre produktområdet. Et parallelt koncept for leje af babyudstyr er blandt ideerne, der overvejes.
»Men vi forsøger også at finde andre segmenter. For eksempel prøver vi at få foden indenfor hos kommunerne. Her er lejekonceptet fordelagtigt for for eksempel dagplejere, der har et meget lille rådighedsbeløb at købe legetøj for om året. Samtidig passer konceptet også ind i de tanker om grøn omstilling, som mange kommuner arbejder med.«