Supermarkeder varsler prisstigninger på dagligvarer
Salling Group og Coop varsler begge markante prisstigninger på dagligvarer i de danske supermarkeder som følge af den høje inflation og krigen i Ukraine.
På grund af krigen i Ukraine er inflationen på sit højeste niveau i årtier.
Mandag lød meldingen fra Finansministeriet, at inflationen i indeværende år vil ramme et sted mellem 3,9 og 5,5 procent.
Meget afhænger dog af, hvordan krigen i Ukraine samt den russiske energiforsyning til Europa udvikler sig.
Inflationen herhjemme betyder samtidig, at en lang række dagligvarer i de danske supermarkeder er steget markant den seneste tid, og forbrugerne skal forvente yderligere prisstigninger i den nærmeste fremtid.
Det skriver Avisen Danmark.
Henrik Vinther, der er kommunikationsdirektør i Salling Group, forklarer til mediet, at de stigende priser på råvarer, transport og energi uundgåeligt vil gå ud over vareprisen.
»Det presser budgetterne, og vi har i lang tid kæmpet for at holde prisstigningerne væk fra kunderne. Men som man kan se, er der justeret på priserne løbende hen over de seneste måneder. Inflationen betyder, at vi er nødt til fortsat at hæve nogle af priserne, uden at det på nogen måde kan dække vores omkostninger,« lyder det fra Henrik Vinther, der tilføjer at dagligvarekoncernens butikker selvsagt også bliver ramt stigende energi-priser.
Kommunikationsdirektøren i Salling Group ønsker dog ikke sætte konkrete tal på prisstigningerne.
Salling Group står bag kæderne Bilka, Føtex og Netto – i alt drejer det sig om 1.400 butikker på tværs af Danmark, Tyskland og Polen.
Ifølge Avisen Danmark koster prisstigningerne på strøm omkring 70-80 mio. kr. ekstra om måneden for koncernen.
Hos Coop, der bl.a. råder over Kvickly, SuperBrugsen og Fakta, ønsker informationsdirektør Jens Juul Nielsen heller ikke at sætte konkrete tal på prisstigningerne.
»Men vi kan roligt sige, at vi desværre ikke har set de sidste prisforhøjelser endnu,« siger Jens Juul Nielsen til Avisen Danmark.
Tal fra forbrugerindekset fra Danmarks Statistik viser, at prisen på raps- og solsikkeolie er steget med 41 procent på et enkelt år. Mens pasta ligger 24 procent højere end sidste år.
af