Aarhus er ikke alene om mange letbaneulykker: I Odense kan de heller ikke finde ud af det

Aarhus har set sin del sammenstød mellem letbanen og andre trafikanter. Det bokser de også med i Odense, hvor den nye letbane testkøres i øjeblikket.

Artiklens øverste billede
Onsdag eftermiddag skete der sammenstød mellem et letbanetog og en personbil i indre Odense. Foto: Presse-fotos.dk
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Synes man, tingene går lidt skidt, så kan man altid finde trøst i, at det også går skidt for andre. I hvert fald hvis man er lidt skadefro anlagt.

Det tillader vi os at være for en enkelt dag, når vi kigger mod sydøst for at se, hvordan det går med den nye letbane i H.C. Andersens fødeby.

Aarhus var første danske by med letbane, men Odense følger trop og har i flere år gjort klar til letbanetog. Samme ’Variobahn’-slags som vi har i Aarhus.

De ruller i øjeblikket rundt i Odenses gader og stræder, hvor de testkøres forud for åbningen senere i år (angiveligt, for ligesom i Aarhus har odenseanerne også måttet sukke over udskydelse på udskydelse). Og testkørslen har afsløret, at det ikke kun er Aarhus forundt at have mange sammenstød mellem togene og de øvrige trafikanter.

Så sent som onsdag eftermiddag gik det endnu engang galt, da en personbil kolliderede med et tog i indre Odense. Heldigvis uden tilskadekomne, hvilket lykkeligvis har været tilfældet i langt de fleste uheld i Aarhus såvel som i Odense, når letbanen har været involveret. Dog havde de i Odense en alvorlig ulykke i december, da en fodgænger blev ramt af et tog, men slap med livet i behold.

Heldigvis kom ingen til skade ved uheldet i Odense. Foto: Presse-fotos.dk

Mindst fem ulykker har der været i Odense, siden testkørslen startede i august 2021.

I Aarhus har letbanen været i drift siden slutningen af 2017 (bortset fra når frost eller våde blade har lammet den), og der sker fortsat jævnligt sammenstød. Onsdag morgen i denne uge gik det atter galt, da en personbil stødte sammen med et tog ved Østbanetorvet og lukkede trafikken til og fra Aarhus Ø inde.

Så de kan nok se frem til en del flere uheld i landets tredjestørste by, hvor der bliver postet cirka tre milliarder kroner i projektet. Det viser erfaringen nemlig med Aarhus som fremmeste eksempel.

I Aarhus var der i alt 18 ulykker i letbanens første leveår, og i andre europæiske byer er billedet det samme. Således var der i Bergen, Norge, 58 ulykker de første to og et halvt år, mens der i engelske Nottingham var 40 uheld det første år.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.