»Djævlen kan ligge i detaljen«: Det sker der med de mange høringssvar om havneudvidelsen

Aarhus Kommune forventer, at den store udvidelse af Aarhus Havn først skal på byrådets dagsorden til efteråret. Det sker efter den enorme interesse, der har været for planerne i den offentlige høring, som sluttede i forrige uge.

Artiklens øverste billede
Sådan vil udsigten være fra Ballehage-strand, hvis havneudvidelsen bliver en realitet. Illustration: Aarhus Kommune.
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores daglige nyhedsbrev for at blive opdateret på de væsentligste nyheder. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Aarhus Havns ønske om en stor udvidelse har i den grad fået opmærksomhed. Lørdag gik flere hundrede aarhusianere i et optog fra rådhuset til Tangkrogen for at vise deres utilfredshed, og alene bunken af svar fra den netop afsluttede høring er udsædvanligt stor - »i hvert fald i et aarhusiansk perspektiv,« er det vigtigt for Ole Gregor at påpege.

Han er ansat som landinspektør i Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, og det næste stykke tid skal han sammen med sine kolleger bearbejde de mange høringssvar, som privatpersoner, virksomheder og foreninger har indsendt. Derefter bliver et sammendrag af de vigtigste pointer fra høringsfasen præsenteret for Aarhus Byråd. En proces, som han har stor erfaring med. Tidligere har han som repræsentant for Miljøministeriet således bearbejdet offentlige høringsfaser af store projekter såsom Silkeborgmotorvejen og den tredje Limfjordsforbindelse - bare for at nævne et par sager, der alle fik en del flere høringssvar end de 1.700, som havneudvidelsen i Aarhus har fået.

Men høringen om udvidelsen af havnen har alligevel været en stor mundfuld for Aarhus Kommune og ikke mindst for dens høringsportal, Deltag Aarhus, der var nede i to dage, hvilket betød, at fristen blev udskudt med en uge.

»Jeg havde oprindeligt håbet at have den grove tematisering af emner klar inden påske. Det har ingen gang på jorden nu. Nu er håbet, at den er på plads inden sommerferien, og at materielaet ligger klar efter sommer til en byrådsbehandling i løbet af efteråret,« fortæller Ole Gregor.

Politikerne lytter

For alle høringssvar skal læses, hvorefter der bliver udarbejdet en rapport med de mest udbredte holdninger. Den skal så forbi de aarhusianske politikere, før den store debat finder sted i byrådssalen.

»Der er flere, som har brugt rigtig mange timer på at lave høringssvar, og så er det også vigtigt, at de bliver behandlet ordentligt. Det skal ske så kort og præcist, for at politikerne læser det, så de får reel indflydelse på beslutningen,« fortæller Ole Gregor.

Selvom den del af processen kun lige er begyndt, så kan den erfarne embedsmand allerede nu sige, hvilke emner han er stødt på flere gange.

»Behovet for en udvidelse er især et af de emner, der spøger meget. Og så er der selvfølgelig også klimabelastning og den visuelle påvirkning,« fortæller Ole Gregor, der ikke er i tvivl om, at høringsfasen kan få en betydning for den politiske beslutning.

»Der er slet ingen tvivl om, at høringsfasen er vigtig for politikerne, for den viser jo borgernes holdning. Hvis vi tager den offentlige høringen af Bering-Beder Vejen, eller Giber Ringvej, som den jo hedder nu, så lyttede politikerne jo faktisk. Der er lavet flere støjvolde, end der var i det oprindelige projekt, fordi der specielt nede ved Tranbjerg var borgere, der var bekymrede for, at de ville få væsentlige støjproblemer,« fortæller han.

Vigtige detaljer

Det er også før set, at en offentlig høring har medført markante ændringer, og Ole Gregor ser da også processen som værende en stor hjælp for sådan nogle som ham.

»Fra den stol, som jeg sidder i, er den offentlige høring også meget vigtig. Det kan nemlig godt være, at vi, konsulenter og embedsmænd, ved meget, men der kan også være noget, som vi ikke ved eller har opdaget. Så en meget vigtig del ved høringen er at finde ud af, om der er noget, som skal uddybes, før man beder politikerne og Trafikstyrelsen om at tage endelig stilling til projektet,« fortæller Ole Gregor, som tidligere har oplevet, hvordan en offentlig høring endte med at få enorm betydning for et projekt.

»Jeg var med til at bearbejde en, da jeg var i Viborg Amt, hvor min kollega havde overset en losseplads, så der var vi nødt til at lave et helt nyt forløb for en vej,« fortæller han og fortsætter:

»Djævlen kan ligge i detaljen. Der kan selvfølgelig være nogle små bemærkninger, som kun er i et høringssvar, så derfor er det vigtigt at læse dem igennem og undersøge nærmere. Jeg har dog ikke noget i denne her sag, der giver mig mavefornemmelser, da tingene virkelig er blevet undersøgt grundigt inden høringen.«

Hvis man tager et hurtigt kig blandt de mange høringssvar, der ligger på Aarhus Kommunes høringsportal, er det dog ikke særlig svært at konkludere, at de fleste er modstandere af den store havneudvidelse. Ole Gregor er heller ikke i tvivl om, at høringssvarene nok skal ende med at præge den endelige udvidelse af havnen.

»Det vil undre mig, hvis der ikke kommer nogle ønsker fra politikerne om at ændre de visuelle påvirkninger,« fortæller han.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.