Stor opbakning og unik position skaber sund økonomi i Jyllands-Postens Lokalaviser

Selskabet bag bl.a. Lokalavisen Aarhus og Århus Onsdag, Jyllands-Postens Lokalaviser, gik ud af 2021 med et millionoverskud.

Artiklens øverste billede
Jyllands-Postens Lokalaviser, der blandt andet har titlerne Lokalavisen Aarhus og Århus Onsdag, som holder til i Mediebyen i Sydhavnen, kom ud af 2021 med et stort millionoverskud.

Jyllands-Postens Lokalaviser, der står bag 12 ugeaviser i Østjylland og en række nyhedssites, herunder Lokalavisen Aarhus og Århus Onsdag, kom ud af 2021 med et resultat før skat på 13,8 mio. kr. Selskabet betegner udviklingen i driften som ”meget tilfredsstillende”.

Nettoomsætningen steg 8 pct. til i alt 72 mio. kr. Erstatningen for annoncetabet som følge af corona-nedlukningen udgjorde 3,6 mio. kr.

Årsagen til den sunde økonomi er en kombination af den lokale opbakning fra både læsere og handelsliv i bl.a. Aarhus samt en unik udbredelse, forklarer adm. direktør Rasmus Blegvad.

»Landsdækkende annoncører ser i stigende grad den samlede værdi af gennemslagskraften i Jyllands-Posten samt den store rækkevidde og læsernes engagement i lokalaviserne,« siger han.

Rasmus Blegvad, adm. direktør for Jyllands-Postens Lokalaviser.

Århus Onsdag og Lokalavisen Aarhus er byens største avis og udkommer hver uge i over 106.000 eksemplarer. Tusindvis af aarhusianere holder sig desuden hver dag opdateret på aarhus.lokalavisen.dk og aarhusonsdag.dk samt i de mange nyhedsbreve, redaktionen sender til læserne.

Århus Onsdag beskriver, inspirerer og guider til det mangfoldige by- og kulturliv, mens Lokalavisen Aarhus i fire ultralokale udgaver afdækker aarhusianernes liv og de beslutninger, der har betydning for deres hverdag.

»I alle vores titler udfordrer vi hver dag opfattelsen af, hvad gratis lokaljournalistik også kan være. Vores publicistiske pejlemærker er relevant og kritisk journalistik med afsæt i det lokale hverdagsliv, som vi også vil inspirere borgerne til at tage endnu mere del i. Vi skaber troværdige og aktive medier og er dermed en lokal og attraktiv samarbejdspartner,« siger ansvarshavende chefredaktør Morten Nystrup.

Morten Nystrup, ansvarshavende chefredaktør for alle Jyllands-Postens Lokalavisers udgivelser.

Jyllands-Postens Lokalaviser forventer en resultatfremgang i ordinær drift på 10-15 pct. i 2022 og har ambitioner om at udvikle fremtidens lokale medier yderligere. Både hvad angår deres bidrag til den lokale sammenhængskraft, men også i de trykte og digitale produkter.

»Særligt digitalt har vi et større, uindfriet potentiale,« fastslår Rasmus Blegvad.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.