App til akutte patienter giver tryghed hjemme efter operation

En app giver patienterne i Region Midtjylland et godt overblik over deres behandlingsforløb. En ny evaluering på Aarhus Universitetshospital (AUH) viser, at appen endda er gavnlig ved akut sygdom som blindtarmsbetændelse.

Artiklens øverste billede
For Benno Nagbøl har det været trygt at holde elektronisk kontakt med hospitalet, efter han kom hjem fra sin operation for blindtarmsbetændelse. Foto: Tonny Foghmar, Region Midtjylland
Det taler Aarhus om lige nu. Modtag vores nyhedsbrev for at få dagens lokale tophistorier. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig.

Patienterne er glade for videoinstruktioner og mulighed for kontakt til hospitalet i appen – særligt efter de kommer hjem fra hospitalet. Det er blandt hovedresultaterne i evalueringen af den digitale forløbsguide-app.

Benno Nagbøl er en af de patienter, der fik adgang til appen, da han blev indlagt med blindtarmsbetændelse:

»Jeg synes, at forløbsguiden gav et godt billede af forløbet både før og efter operationen. I mit tilfælde gik der cirka 24 timer før operation, så da jeg først havde fået smertestillende, havde jeg god tid til at kigge i guiden. Det gav tryghed før, og ikke mindst efter jeg var kommet hjem igen og skulle holde øje med operationssåret selv. Jeg synes, det er smart at kunne kommunikere med hospitalet gennem beskedfunktionen. Selv om der ikke kommer svar med det samme, var det nemmere end at skulle gå gennem egen læge i forløbet efter operationen,« siger han i en pressemeddelelse fra Region Midtjylland.

I appen kan patienterne både få information om deres forløb i tekst og på video, og de kan få gentaget informationen, når de har brug for det. Samtidig giver appen mulighed for, at patienterne kan stille spørgsmål til personalet på hospitalet, hvis der opstår tvivl i dagene efter operationen:

»Patienterne fortæller, at de finder appen intuitiv og let at bruge, og flere patienter giver udtryk for, at appen giver dem en livline til hospitalet efter hjemkomsten. Evalueringen viser dog, at det kan være en udfordring at få givet appen til alle patienter inden operationen, fordi nogle patienter har for ondt eller ikke kan nå at få appen inden operationen,» fortæller projektleder for evalueringen Lise Marie Witt Udsen, DEFACTUM.

Afdelingssygeplejerske på Aarhus Universitetshospital - AUH - Pia Brandt, er glad for patienternes positive evaluering og påpeger, at personalet også ser fordele ved forløbsguiden:

»Medarbejderne oplever, at patienterne er forberedte på, hvad der sker i forløbet. Det gør patienterne mere rolige og bedre til at mestre situationen. Personalet sørger for at følge op på, om patienterne har forstået informationen i forløbsguiden, mens de er på hospitalet, og efterfølgende kan patienterne også kontakte personalet ved tvivl via beskedfunktionen.»

Til gavn for mange

Alle hospitaler i regionen er i forskelligt omfang i gang med at bruge forløbsguiden, og der kommer hele tiden flere afdelinger til, som gerne vil i gang - både i somatikken og psykiatrien.

Også formand for den regionale styregruppe for forløbsguiden og lægefaglig direktør på AUH, Jørgen Schøler Kristensen, ser store perspektiver i løsningen:

»Jeg har flere gange erfaret, at IT-løsninger, som udspringer af en konkret udfordring i patienternes og afdelingernes hverdag, bliver de bedste. Og det kan være en udfordring at holde kontakten mellem patienter og hospital før og efter et sygdomsforløb. Med den digitale forløbsguide til at understøtte denne kontakt, har vi taget udgangspunkt i et behov, som er stort hos både patienterne og hospitalets ansatte. Det tror jeg, er nøglen til succesen,« konkluderer Jørgen Schøler.

ksa

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.