Konservativ borgmesterkandidat Steen Stavnsbo bruger flest penge på Facebook-reklamer

Den konservative borgmesterkandidat har ingen kvaler med at bruge 100.000 kroner på Facebook-annoncer i sin valgkamp.

Artiklens øverste billede
Foto: Adobe Stock

Du kan nærmest ikke undgå dem, når du scroller op og ned på de sociale medier for tiden.

Med blot ti dage til kommunalvalget oversvømmes især Facebook, som over 80 procent af danskerne er på, med annoncer for politikere, der gerne vil have din stemme den 16. november.

Men hvilke kandidater poster egentlig flest penge i både elskede og forhadte techgigant? Det kan Facebook heldigvis selv give svaret på.

Det sociale medie har et annonce-bibliotek, hvor man kan se, hvilke annoncer politikerne laver, og hvor mange penge de bruger på, at annoncerne rammer de rette segmenter.

Lokalavisen Aarhus har lavet en opgørelse over de politiker-profiler, der stiller op til kommunalvalget i Aarhus, og der er en klar storforbruger i den konservative borgmesterkandidat Steen Stavnsbo, som topper listen og fortæller hvorfor længere nede i denne artikel.

Steen Stavnsbo har de seneste 90 dage brugt godt og vel 100.000 kroner på Facebook-annoncer. Og fra ham er der et godt stykke ned til nummer to på listen, borgmester Jacob Bundsgaard (S), som har brugt cirka 51.400 kroner.

Interessant er det også, at den kendte Venstre-rådmand Bünyamin Simsek, som blev afsat som partiets leder til fordel for den nu debuterende borgmesterkandidat, Christian Budde, har brugt over dobbelt så mange penge end sin afløser på at promovere sig selv.

Det til trods for at man må antage, at Christian Budde som ny mand på stemmesedlen må have et behov for øge aarhusianernes kendskab til sig.

I alt har de fem øverste på forbrugslisten i skrivende stund brugt næsten 220.000 kroner. Det skal blive spændende at se, om det tal øges markant, jo tættere vi kommer på valget.

Det kan du følge løbende i denne artikel, som vil være tilgængelig på nærværende sites forside. Nedenstående liste bliver nemlig løbende opdateret.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

For Steen Stavnsbo har det været en klar strategi at lægge store kræfter i arbejdet med sociale medier, fortæller han.

»Tendensen i politiske kampagner og kommunikation er gået mere over mod sociale medier. Vi har taget konsekvensen denne gang og lagt hovedparten af vores budget på de sociale medier. Derfor ser man forhåbentlig mig rigtig meget der. Jeg har ikke brugt så mange penge på plakater, flyers, avisannoncer og alle mulige andre ting. Vi har valgt at pulje vores penge på sociale medier.«

Den konservative borgmesterkandidat og erhvervsmand har tidligere siddet i byrådet, men har holdt en længere pause. Og derfor har tanken hos ham og kampagneholdet været, at det var vigtigt at få øget aarhusianernes kendskab til ham.

»Jeg har den udfordring, at jeg ikke er så kendt, så jeg skal ud og øge kendskabet til mig som borgmesterkandidat. Og det med kendskab er sociale medier bare ret effektive til. Man kommer meget tæt på brugeren på den måde og ikke i karambolage med alle mulige andre politikere og deres budskaber som ved eksempelvis valgplakater.«.

Steen Stavnsbo (K) gør politisk comeback som spidskandidat og borgmesterkandidat for de konservative i Aarhus. Foto: Joachim Ladefoged

Det, tror han også, er noget af forklaringen på, at borgmesteren ikke har postet så mange penge i Facebook. Steen Stavnsbo har nemlig blot 1.900 følgere, mens Jacob Bundsgaard har 31.200, og dermed har socialdemokraten en helt naturlig længere rækkevidde, når han laver opslag.

Men Stavnsbo påpeger dog også den forskel, at partiet Socialdemokratiet laver reklame for borgmesteren, mens al reklame for den konservative erhvervsmand sker fra hans egen profil.

»Jeg tænker, det måske kan sløre billedet noget, for jeg forestiller mig, at de har et noget større budget end jeg. Jeg er overbevist om, at flere kandidater har en partikonto, der også promoverer dem. Det har jeg ikke.«

Det er desværre ikke muligt at se, hvor meget partierne bruger på annoncer.

Har du nogen moralske skrupler ved at lægge så mange penge hos en techgigant, der har været stærkt kritiseret for ikke at betale skat, udnytte dets brugere, skabe splittelse og påvirke demokratiske valg?

»Nej. Danskerne har taget det til sig, og vi er nødt til at bruge den kommunikationskanal, som de bruger. Jeg hæfter mig ved, at Facebook er ved at gå bort fra face-recognition og sådan noget, og det betyder forhåbentligt, at de lytter til de mange bekymringer, der er til dem. Men så længe det er noget, vi alle bruger, vil jeg også bruge det. Det er ikke klogt på individuelt plan at stemple ud, ligesom det heller ikke vil være det med valgplakater, selvom jeg tror, at vi er mange, der vil klappe i vores hænder, når det engang er slut med dem.«

»Man griber tidsånden, og det er man nødt til. Hvordan skal man ellers nå alle de her vælgersegmenter. Nu er jeg på vej ud til Netto og Rema 1000 i Risskov for at dele håndsprit, flyers og gajoler ud, og til valgdebatterne kommer der 300 mennesker, hvis man er heldig. Det er jo umuligt at nå så mange mennesker, som man kan på sociale medier.«

Læs også

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.