Alle talte om, at trafikstøj øger demensrisiko: En uge senere vedtog byrådet 500 boliger i Risskov

Det blev kaldt skræmmende og opsigtsvækkende, da ny rapport fastslog, at trafikstøj øger risikoen for at udvikle demens betragteligt. Alligevel vedtog byrådet en uge senere 500 boliger ud til Grenåvej i Risskov. Her er deres forklaring.

Artiklens øverste billede
Grenåvej er en af de indfaldsveje i Aarhus med flest biler i døgnet. Målinger viser, at støjniveauet fra trafikken er 65-70 decibel, svarende til lyden af en støvsuger, der hvor der skal bygges boliger. Foto: Annika Byrde/Politiken

Udsættes du i en længere periode for trafikstøj, så øges din risiko for at udvikle demenssygdomme betragteligt.

Det blev slået fast i en stor rapport fra universiteterne i Roskilde, København og Odense, som udkom den 9. september.

Politikere over hele landet reagerede skarpt på det foruroligende fund - også Aarhus’ rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V), som slog fast, at der skal bruges flere penge på støjbekæmpelse.

Alligevel vedtog et stort flertal i byrådet blot en uge senere to lokalplaner, som medfører byggeri af næsten 500 boliger og lidt erhverv ved Agerbæksvej i Risskov. Og en del af de boliger kommer til at ligge ud til de meget trafikbelastede veje Grenåvej og Vestre Strandallé.

Lokalavisen Aarhus har genhørt den 44 minutter lange byrådsbehandling af lokalplanerne og kan konstatere, at støj ikke blev nævnt med ét ord.

»Får mig til at tænke«

Ifølge SFs medlem af Teknisk Udvalg, Jan Ravn Christensen, skyldes det formentlig, at der fra forvaltningens side tages højde for støjproblematikker i udkastet til en lokalplan, og her bliver der stillet visse krav til byggeriet.

»Jeg må indrømme, at jeg slet ikke hæftede mig ved det, da vi behandlede sagerne. Men når du nu forholder mig det, får det mig da til at tænke, at vi bør have en større opmærksomhed på støjproblematikken fremadrettet,« siger SF’eren, som stemte imod den ene plan, men for byggeprojektet ud mod Grenåvej.

Måske prioriterer vi ikke støjkravene nok, men vi er også optaget af at skabe boliger til folk med almindelige indkomster

Steen Bording Andersen (S)

Det har længe været velkendt, at trafikstøj kan være forbundet med en række alvorlige helbredsmæssige konsekvenser - heriblandt hjertekarsygdomme, stress og øget blodtryk.

Men det var nyt, da forskerne for nylig ved hjælp af data fra to millioner danskere kunne dokumentere en sammenhæng med demenssygdomme.

Resultatet viser, at man har 27 procent forhøjet risiko for at udvikle Alzheimers og 18 procent for demens, hvis man over en årrække jævnligt eksponeres for trafikstøj over 55 decibel.

Vækst og vejstøj

Rådmand Bünyamin Simsek mener dog ikke, at der er noget modstridende i at tage farerne alvorligt og samtidig godkender boligbyggeri ud til hovedfærdselsårer.

»Tværtimod. Det er også derfor, man vil bygge højt ud til vejene, for så er bygningerne med til at fungere som støjafskærmning til det omkringliggende område. Samtidig er der hårde miljøkrav til alle nye boliger, som bygherre skal overholde.«

Jeg tror, at vi i næste byrådsperiode kommer til at behandle støj mere seriøst, end vi har gjort hidtil

Jan Ravn Christensen (SF)

Det samme lyder fra næstformand for Teknisk Udvalg, Steen Bording Andersen (S), som kalder den nye demens-viden »skræmmende læsning«, men påpeger, at det er en del af kommunens vækststrategi at fortætte ud mod større veje, hvor der er god kollektiv trafikbetjening.

»Vi følger bare den vedtagne plan, men det er da et dilemma. Helt sikkert. Måske prioriterer vi ikke støjkravene nok, men vi er også optaget af at skabe boliger til folk med almindelige indkomster. Der er mange hensyn i det her, og vi er ikke klar til at sige, at der slet ikke skal være boliger sådanne steder.«

Nogle af kravene, der bliver stillet til de to byggerier, er, at der skal være »gennemgående lejligheder«, så beboere kan åbne vinduer ud til den ikke-støjbelastede side. Desuden skal bygherre sørge for, at man overholder forskellige decibel-grænseniveauer inde og ude. Men samtidig har man også tilladt grønne, udendørs opholdsområder ud mod Grenåvej.

Ingen af politikerne anser det for realistisk at minimere boligbyggeri ud til trafikerede veje i en by, der vokser så meget. Derimod vil de gerne øge fokus på, at såvel kommune som bygherre bruger alle de støjreducerende tekniske løsninger, der er til rådighed. Det kan være facadebeklædning, rudevalg, støjafskærmning, fartnedsættelse, støjreducerende asfalt og meget andet.

Støjkort med målinger fra 2017. I de skraverede områder planlægges der op mod 500 boliger og noget erhverv. Grenåvej er den blå strækning.

Flere penge

Og rådmanden fastholder, at der skal afsættes markant større beløb til den støjhandlingsplan, der er vedtaget af byrådet.

»Vi kan ikke fjerne bilerne. Det kan ikke lade sig gøre. De er nødvendige for vores velfærd og vores erhvervsliv. Men jeg læner mig ikke bare tilbage og siger, at alt bliver godt i morgen, for vi er nødt til at sætte flere penge af til det her område. Det har vi ikke gjort hidtil,« understreger Bünyamin Simsek.

Det støtter SF op om, og det samme gør S - dog med forbehold.

»Det er godt, at rådmanden synes, at der skal afsættes flere penge. Om vi er villig til det? Vi er i hvert fald meget opmærksomme på, at det er et stort problem.«

I er det absolut største parti, så I har vel magten til at få det til at ske?

»Ja, men vi har ikke absolut flertal eller flere penge nødvendigvis. Vi synes, det er et meget vigtigt fokus at have, men der er mange ender, der skal mødes i en kommune, og pengene bliver der ikke flere af. Hvis Venstre insisterer, så er vi helt sikkert med på det,« siger Steen Bording Andersen.

Jan Ravn Christensen vil gøre sit til, at der kommer mere fokus på trafikstøj fremadrettet. Også når lokalplaner skal behandles politisk.

»Jeg tror, at vi i næste byrådsperiode kommer til at behandle støj mere seriøst, end vi har gjort hidtil. Både på grund af den nye viden, men også fordi det er noget, folk er plaget af. Vi har et stort efterslæb, og det er kollektivt, at vi i byrådet har prioriteret det lavt, så niveauet skal hæves,« fastslå han.

Ifølge Miljøstyrelsen vurderes det, at vejstøj er årsag til, at 200-500 danskere dør for tidligt hvert år.

Illustration af det planlagte byggeri mellem Grenåvej og Agerbæksvej.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.