I Kolt-Hasselager kæmper de med fartbøller, vejkryds og byskilte

Hurtige hastigheder, dårlig sigtbarhed og manglende respekt for lyskryds er hverdagskost for flere borgere i Kolt-Hasselager. Fællesrådet kæmper for ændringer.

Artiklens øverste billede
Kryds på Hovedvejen i Hasselager. Foto: Mille Winther

I Kolt-Hasselager oplever borgere trafikale udfordringer. Fællesrådet har længe været opmærksom på problemerne og ønsker blandt andet at få rykket byskiltet, da byen har udvidet sig over årene. Flere steder med beboelse er hastighedsgrænsen 80 kilometer i timen, fordi boligområderne ligger uden for byskiltene.

Kaffe og kage til politiet

»Der er meget trafik, og folk kører forfærdeligt herude,« fortæller 60-årige Peter Hammelsvang, der er borger i Hasselager på 25. år.

Peter Hammelsvang bor på Hovedvejen sammen med sin kone, cirka i midten mellem de to byskilte. Da de flyttede sammen i huset, havde de deres betænkeligheder i forhold til trafiktætheden, men valgte alligevel at flytte ind, forklarer han.

»Den gang var trafiktætheden slet ikke så slem. Som årene er gået, er den steget og steget.«

Hovedvejen – en lang, lige strækning, der kan anses for gennemfartsvej mellem Aarhus og Hørning – har en hastighedsbegrænsning på 50 kilometer i timen fra byskilt til byskilt, og 70 kilometer i timen ind mod byen og ud af byen. Strækningen er ikke lang. Måske 500 meter. Der er to lyskryds og villaer på begge sider af vejen.

Strækningen, hvor man må køre 50 kilometer i timen på Hovedvejen. Foto: Screenshot fra maps. Redigering: Mille Winther

Hastighedsbegrænsningen holder mange fra at trykke speederen i bund. Men der er også mange der lader foden hvile tungt på pedalen. Og det er Peter Hammelsvang ikke alene om at have opdaget. I det sidste halve års tid har Østjyllands Politi besøgt Hovedvejen seks gange og givet i alt 331 bøder. Og det er fortsat et område, man vil være opmærksomme på, oplyser Østjyllands Politi til Lokalavisen Aarhus.

»De burde ringe i forvejen næste gang,« siger Peter Hammelsvang og klukker let.

»Jeg står gerne klar med kaffe og kage. Hvis bare de vil komme.«

Fællesrådet kæmper

Hovedvejen er også med på listen over Fællesrådets ønsker for ændringer.

»Hastigheden ind igennem Hasselager er alt for høj. Altså, man må kun køre 50 kilometer i timen, men i realiteten er den nok nærmere 70 kilometer i timen. Det er virkelig et problem på hovedvejen,« siger formanden for Fællesrådet Karen Balling Radmer.

Foto: Jens Dresling

Fællesrådet i Kolt-Hasselager har en del trafikale punkter på dagsordenen. Ifølge Karen Balling Radmer er et af de største problemer, at byskiltenes placering ikke følger med et stigende befolkningstal.

»Engang var Fuglekærvej egentlig bare en lille landevej, som gik i udkanten af byen, men i dag er der lavet store boligområder,« siger Karen Balling Radmer og fortsætter:

»I princippet kører du jo udenfor byskiltet, så der må du køre 80 kilometer i timen. Det er fuldstændig vanvittigt! Der er by dér i dag, så vi vil have flyttet byskiltet.«

For at kunne flytte et byskilt og nedsætte hastighederne skal Mobilitetsafdelingen i Aarhus Kommune godkende og derfra sende anmodningen videre til Østjyllands Politi.

Fællesrådet har ind til videre fået afslag fra kommunen.

Russisk roulette

Peter Hammelsvang bor lige ved det ene af de to kryds på Hovedvejen. Da billedet til artiklen skal tages, står undertegnede sammen med Peter Hammelsvang i gruset, der leder op til hans hus. Derfra har man overblik over lyskrydset. Klokken er cirka 16.00. Da Peter Hammelsvang i en tilfældig bevægelse vender sig mod krydset kommer der en, to, tre biler kørende over for rødt.

»Så du det,« råber Peter Hammelsvang over skulderen.

Og ja, det gjorde jeg faktisk.

Peter Hammelsvang ved Hovedvejen. Foto: Mille Winther

»Det værste er, at der kommer flere og flere unge mennesker med børn. Og med den trafiktæthed, som der er, så er det simpelthen russisk roulette med børnene, når folk hverken respekterer det røde lys eller hastighedsbegrænsningen,« siger Peter Hammelsvang.

’Der skal være naturlig, fysisk afgrænsning’

Trods afslaget om flytning af byskiltet giver Fællesrådet ikke op.

»Vi indsendte en fyndig klage. Og det har så fået dem til at kigge på det igen,« fortæller Karen Balling Radmer.

Fællesrådet har fået hjælp af en tilflytter ved navn Anders Bak Frederiksen, der fik adresse i Hasselager i starten af 2021. Han kender mere til trafikale forhold end de fleste, da han er civilingeniør og arbejder til daglig for Vejdirektoratet. I foråret skrev han et opslag på Kolt-Hasselagers facebookside, hvor han gjorde opmærksom på et kryds ved Kolt Østervej og Kolt Kirkevej.

»Jeg kunne se, at det var et problem i det kryds. Der er beplantning i vejen, og der er dårlig oversigt. Og man må køre 60 kilometer i timen fra Kolt Kirkevej. Jeg blev irriteret over det,« siger Anders Bak Frederiksen

Karen Balling Radmer kontaktede i forbindelse med opslaget Anders Bak Frederiksen, da dette kryds også er på Fællesrådets liste.

»Kolt Kirkevej er et af de smertensbørn, vi har. Der løber børn over vejene, der er gående og cyklende på tværs af vejen. Så vi har svært ved at forstå, at man ikke bare kan rykke byskiltet, hvor man jo så naturligvis ikke kører mere end 50 kilometer i timen. I stedet for at have mange forskellige veje med meget forskellige hastigheder.«

De har været i dialog om forholdene og sammen med ønsker fra borgerne, er de begyndt at kigge på løsninger. Eksempelvis fysiske begrænsninger for trafikken.

»Normalt siger man, at vejprofilen – altså vejens bredde, og hvad der er på vejen og sådan noget – skal hænge sammen med den hastighed, man gerne vil have. På eksempelvis Hovedvejen er selve vejens profil præcis den samme både før byskiltet, efter og midt i. Når bilister kører på vejen, kan de ikke se, at de skal køre langsommere, medmindre de ser hastighedsskiltet,« forklarer Anders Bak Frederiksen og fortsætter.

»Der skal være naturlig, fysisk afgrænsning. Indsnævring af vejens bredde, dét har god effekt, for eksempel med et midterareal. Der er også vejbump, men problemet er, at busserne ikke er så glade for dem. De fysiske afgrænsninger har større indvirkning, end hvis det bare er et skilt.«

Mobilitetsafdelingen skal mødes med Fællesrådet igen onsdag 6. oktober.

Lokalavisen Aarhus har forsøgt at komme i kontakt med Mobilitetsafdelingen.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen