Har Aarhus Letbane været en gevinst for byen? Det mener 40 procent af aarhusianerne ikke

Resultatet af en ny undersøgelse giver yderligere brændsel til debatten om, hvorvidt Aarhus skal have mere letbane.

Artiklens øverste billede
At blade, frost og meget andet til tider har fået togene til at stå stille, har næppe gjort noget godt for letbanens ry og rygte. Foto: Finn Frandsen/Politiken

Den triller lystigt derudad, kommer som regel tid tiden og byder sjældnere på aflysninger - i hvert fald uden for vinterperioden.

Men letbanen er ikke elsket af alle. Langt fra. Det viser en Epinion-undersøgelse foretaget for Constructive Institute i samarbejde med Lokalavisen, hvor 1.031 aarhusianere er blevet spurgt, om de er enig i, at letbanen har været en gevinst for byen.

40 procent svarer, at de er helt uenig eller overvejende uenig, mens 30 procent svarer, at de er helt enig eller overvejende enig. Henholdsvis 7 og 23 procent svarer ved ikke eller hverken enig eller uenig.

Resultatet overrasker ikke rådmanden for Teknik og Miljø, der heller ikke ligefrem er kendt for at være byrådets største letbanetilhænger.

»Det overrasker mig ikke, men 40 procent er dog meget. Selv når man tager højde for den turbulente periode fra udsættelsen af åbningen, til generelle driftsproblemer, problemer med vinterkørsel, og til hvor vi er nu,« siger Bünyamin Simsek (V).

Ikke mere letbane

Ifølge rådmanden er er årsagen til problemerne og utilfredsheden, at letbanen blev etableret på forkerte præmisser.

»Vi blev tvunget til at fastholde lokalbanen til Grenaa og Odder, som nu betjenes med tog, der er bygget til at betjene byer. Havde den kun haft en indre linjeføring i Aarhus, så tror jeg, at resultatet havde været anderledes. Verden over er letbaner en succes, når det handler om at transportere mennesker i byen. Men det var det kompromis, der gav opbakning fra Christiansborg. Det viste sig så at være et meget dyrt kompromis og har givet nogle dårlige forudsætninger.«

Vi skal ikke have mere letbane. Det er simpelthen for dyr og ufleksibel en transportform

Bünyamin Simsek (V), rådmand for Teknik og Miljø

Derfor mener Bünyamin Simsek også, at det skal være slut med mere letbane i Aarhus.

»Jeg argumenterede for over to år siden for, at Aarhus Ø-etapen skulle droppes, og det er den nu. Vi skal ikke have mere letbane. Det er simpelthen for dyr og ufleksibel en transportform, og derfor skal vi investere i BRT og gule elbusser, hvor vi får mest mulig kollektiv trafik for pengene,« siger han.

Men det er han ikke ene om at bestemme. En etape 2-udvidelse med en linje til Brabrand og en linje mellem Lisbjerg og Hinnerup er stadig på bordet, og der skal den blive, hvis det står til Jan Ravn Christensen (SF), medlem af Teknisk Udvalg og letbanebestyrelsen.

»For mig er det ikke et religiøst spørgsmål for og imod letbanen, men et spørgsmål om, at vi skal transportere flest mulige mennesker på den mest hensigtsmæssige måde økonomisk og klimamæssigt. Det er letbane ved de store passagerstrømme, BRT ved de lidt mindre og så gule bybusser,« slår han fast.

Tror på succes

Heller ikke han er overrasket over, at 40 procent af aarhusianerne ikke ser letbanen som en gevinst.

»Den fik en dårlig opstart, og at corona så også kom oveni har medvirket til, at mange ikke har fået oplevet dens fulde potentiale endnu. Derfor kan jeg godt forstå, at den deler vandene og mange er skeptiske om, hvorvidt det har været det hele værd.«

Opstarten var en farce, og så bliver det noget, man griner lidt af. Men om et halvt års tid, tror jeg, at letbanen har de højeste passagertal

Jan Ravn Christensen (SF)

Synes du, at den har været en gevinst?

»Ja, men var der en skala, ville jeg ikke sætte den i topkategorien. Skal jeg vælge, vil jeg sige, at den har været en gevinst, men ikke en gevinst så stor, som jeg havde håbet på,« siger Jan Ravn Christensen, som påpeger, at de rullende eltog har oparbejdet en meget høj pålidelighed.

Og derfor tror han også, at den bliver en succes med tiden.

»Opstarten var en farce, og så bliver det noget, man griner lidt af. Men om et halvt års tid, tror jeg, at letbanen har de højeste passagertal i løbet af et kvartal. Og jeg håber, at det bare fortsætter derfra. Det skal det også. I takt med at Aarhus bliver større, så skal der helt klart også flere passagerer med. Om vi vil det eller ej, så vokser Aarhus med 4-5.000 indbyggere om året, og det betyder, at den automatisk vil blive mere og mere attraktiv at benytte.«

Hos Aarhus Letbane har bestyrelsesformand Mie Krog ikke noget ønske om at tage stilling til, om den snart fire år gamle bane har været en gevinst.

»Jeg hæfter mig bare ved, at der stadig er mange, som trænger til at lære letbanen at kende, og det ser ud, som om der er et kæmpe potentiale. Og så tænker jeg, at vi har en overordnet opgave i at få formidlet, at letbanen har en bredere rolle end blot at være letbane for Aarhus Kommune. Den skal binde det hele sammen - fra Odder til Grenaa.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen