Rutebilstation i Aarhus kommer til at koste 10 millioner kroner mere

Det bliver markant dyrere end forventet at sikre rutebilstationen mod sammenstyrtning.

Artiklens øverste billede
Tilbage i oktober 2019 blev rutebilstationen afspærret, da man opdagede, at parkeringskælderen var ved at styrte sammen. Foto: Ernst van Norde

Det var meningen, at det skulle koste 18,6 mio. kr., men nu bliver prisen 28,7 mio. kr.

Mandag besluttede Magistraten i Aarhus Kommune at yde en tillægsbevilling til arbejdet med rutebilstationen på 10,1 mio. kr.

For knap et år siden fandt man ud af, at den underjordiske parkeringskælder var i overhængende fare for at styrte sammen, hvorfor det blev nødvendigt at reagere hurtigt. Siden har man knoklet med at fylde den med sand og reetablere rutebilstationen.

Ifølge Teknik og Miljø betød tidspresset, at man ikke kunne nå at undersøge alt til bunds, inden projektet blev igangsat, og derfor er budgettet heller ikke afstemt.

Alle der kommer forbi, vil se, at pladsen har fået et markant løft

Katharina Nyborg, ejendomschef i Teknik og Miljø

»Vi har forbedret tilgængeligheden til rutebilstationen betragteligt, så blandt andet ældre og handicappede har langt bedre vilkår, når de skal benytte busserne. Dernæst er udgifterne til jord- og betonhåndtering blevet væsentligt højere end først forventet, da en del har skullet bortskaffes som forurenet beton, og så blev nedbrydningen af udkørselstunnellen dyrere at gennemføre på grund af forsyningsledninger,« siger ejendomschef Katharina Nyborg, Teknik og Miljø, som væsentlige årsager til fordyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge hende vil den nye station være langt mere sikker end den gamle.

»Der er udarbejdet en mere sikker løsning, hvor der ikke opstår så mange farlige situationer med bakkende busser. Området er også udvidet i forhold til de oprindelige planer, og alle der kommer forbi, vil se, at pladsen har fået et markant løft.«

Hvad Teknik og Miljø ikke nævner i pressemeddelelsen, men har angivet i indstilling til tillægsbevillingen, er, at man har haft store udfordringer med kommunens bygherrerådgiver på renoveringsprojektet.

Ifølge indstilling har projektet »oplevet en generel svag styring og koordinering fra entreprenørens side, og det har derfor været nødvendigt at købe rådgivning til anden side.«

Det anføres desuden, at kommunen har hyret en advokat til at undersøge, om man kan få godtgjort nogle af omkostningerne i den forbindelse, men det er »næppe muligt«.

Det forventes, at rutebilstationen kan åbne for fuld drift den 30. august 2021.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

ddp

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen