Stumperne af Silvan og Stark bliver til byens mest bæredygtige område

Murene, tagstenene og vinduerne fra Silvan og Stark ved Daugbjergvej genbruges i et nyt og bæredygtigt byggeri med navnet, Trælasten. Det har som den eneste af kun to i Danmark fået en platin-pris for sin bæredygtighed.

Artiklens øverste billede
Allan Brandt, projektdirektør på byggeriet, er sammen med entreprenørerne, arkitekterne og ingeniørerne rykket ind i en bygning på pladsen, sådan at de er en daglig del af byggeriet. Foto: Tahmasbi

Der bliver hamret og banket på Daugbjergvej, der løber parallelt med Silkeborgvej indenfor Ringgaden. De forladte byggemarkeder, Stark og Silvan står stadig - men ikke længe.

Høje kraner, store gravkøer og hære af arbejdsmænd i skriggule veste arbejder ihærdigt på at bryde administrationsbygningerne imellem dem ned.

Området hedder nu Trælasten, og det breder sig over 70.000 kvadratmeter - mere end 10 fodboldbaner. Det strækker sig fra Silkeborgvej og ned til Brabrand Stien. Man kan få overblik over området fra en platform af genbrugstræ, der er placeret ved siden af Starks store trælagerhaller.

På plateauet kan man også studere en lang række tegninger, der viser, hvordan der kommer til at se ud i løbet af de næste 10 år. Det første projekt, Teglgården, vil være færdigt allerede i efteråret 2023, hvor beboere og erhverv kan flytte ind.

Trælasten har som det eneste område i Aarhus blevet præcertificeret til at modtaget platin-prisen fra Green Building Council Denmark for at være bæredygtigt. Kun et område i Nordhavn i København har opnået samme status.

Byggeri på højt niveau

»Trælasten er et område, hvor man har formået at forene en bæredygtig livsstil med højere livskvalitet, og det er et stærkt bidrag til både social, miljømæssig og økonomisk værdiskabelse. Jeg ser området som vigtig inspiration til, hvordan vi kommer videre med den bæredygtige dagsorden,« siger Mette Qvist, direktør i Green Building Council Denmark.

Hun fortæller Århus Onsdag, at Green Building Council nidkært har regnet på dokumentationen fra Trælasten, og har tjekket, om byggeriet rent faktisk er bæredygtig og i hvor høj grad.

»Det er efterhånden en standardvare at bygge bæredygtigt, men her har man taget det til et højere niveau. Man genbruger byggematerialerne og flest mulige af de eksisterende bygninger. Der findes ingen facitlister for, hvordan man gør dette her, men vi er nået frem til, at Trælasten er et imponerende eksempel,« fortsætter hun.

Genbrug sparer CO2

Man skåner miljøet ved at genbruge byggematerialer, og man får et område, som det bliver behageligt at være i, fordi biodiversitet er prioriteret med forbedrede forhold for dyr og planter, der er taget højde for larm udefra med støjværn og i inddelingen af boligerne i karréer, forklarer hun.

De store gamle træhaller er lige nu fulde af vinduer, gule murstensmure, der er skåret i mindre stykker og teglsten, som skal bruges på dele af facaderne. Den lange række af illustrationer af det kommende område viser hvordan.

Bygninger vil nogle steder have gamle tagtegl og stykker af genbrugsmur på facaderne og terrasserne. Også træet fra Starks lagerhaller vil blive renset og genbrugt.

Tegningerne afslører også fem forskellige karréer, der er tegnet af forskellige arkitekter. Imellem dem er der otte forskellige rum og pladser. De hedder Førstepladsen, Lænepladsen, Handelspladsen, Fripladsen, Kvarterspladsen, Siddepladsen, Skuepladsen og Legepladsen og skal, som navnene antyder, have forskellige funktioner.

Området hedder nu Trælasten, og det breder sig over 70.000 kvadratmeter - mere end 10 fodboldbaner. Det strækker sig fra Silkeborgvej og ned til Brabrand Stien tæt på Godsbanen og Ceresparken. Presseillustration

Holder prisen

»Jeg synes, at dette er den rigtige måde at gøre det på. Vi har arbejdet med indledende analyser og set på lokalområdet og hvilken bygningstæthed, der passer her. Vi skal matche resten af byen og bygger derfor relativt kompakt men med plads til og prioritering af byrum,« siger Projektudviklingschefen i PensionDanmark, Mikkel Melamies.

»Det ville være nemmere bare at bygge nyt, så dette projekt fordrer velvilje fra entreprenørerne.
Vi laver CO2-regnestykker og økonomiske regnestykker, når vi vælger, hvilke materialer, vi bruger. Det må ikke blive dyrere og priserne bliver som på resten af markedet,« fortsætter han.

Også selve Daugbjergvej, der lige nu er lappet og slidt, skal renoveres. Og så skal der være så lidt biltrafik som muligt på vejene i området.

»Vi vil gerne mindske trafikken. Vi håber, at kunne holde bilerne ude af området og inspirere bilisterne til at parkere nede i parkeringskælderen og bevæge sig rundt uden bilen,» siger Allan Brandt, der er projektdirektør på byggeriet.

Allan Brandt, projektdirektør på byggeriet, viser tegningen af områdets fem karréer og otte byrum. Foto: Tahmasbi

Stier forbinder

Allan Brandt er sammen med entreprenørerne, arkitekterne og ingeniørerne rykket ind i en bygning på pladsen, sådan at de er en daglig del af byggeriet.

De vil blandt andet sørge for, at Trælasten skaber en forbindelse til det nye boligområde ved Amtssygehuset ved hjælpe af en sti, der går gennem Trælasten og ned til Brabrand Stien. Der vil man kunne gå over åen via en ny bro, der fører over til Søren Frichs Vej ved det såkaldte Vanebrudspalæ.

»Vi åbner ikke Trælasten op ned til Brabrand Stien, for biodiversiteten og det lukkede rum på stien skal bevares. Men der bliver passager mellem stien og vores grønne område med Åens Hus, som skal være et multihus med plads til koncerter og loppemarkeder,« forklarer Allan Brandt.

Han håber, at aarhusianerne vil gå igennem området og bruge det. Det varer dog nogle år, før legepladsen, caféen og restauranten er klar.

»Men platformen med tegningerne er altid åben. Kom og kig opfordrer han.«

Læs også

Del artiklen