Præsteklumme: Som når hjerterne brænder i os

Artiklens øverste billede
Hanne Marie Houkjær.

Det hænder jeg bliver spurgt om, hvilke fortællinger i bibelen jeg bedst kan lide. Ligesom jeg er blevet spurgt om, hvilke salmer, romaner og digte der betyder mest for mig.

Det er sandt, at der er fortællinger, som aldrig vil slippe en. Én af dem er, for mig, vandringen til Emmaus, hvor to af Jesu disciple efter hans død går ud ad vejen, da en fremmed slår følge med dem. De fortæller om det forfærdelige, der er sket; om korsfæstelsen og den tomme grav. De genkender ikke den fremmede, men da de sætter sig og spiser sammen med ham, og han bryder brødet og velsigner det, genkender de den opstandne Kristus. Pludselig kan de se det og udbryder:

»Vi syntes nok, det brændte i vores hjerter, når han talte med os.«

Det sker, at vi får lov til at opleve, at vores hjerter brænder, og vi genkender noget, vi ikke helt ved, hvad er.

Tom Kristensen kalder i et digt denne følelse for Emmaus-følelse. I digtet går en mand ud ad landevejen en mørk aften.

Alene på vejen blandt markerne, sorte og øde,/steg Emmaus-følelsen, lyden af fodtrin der gik,/og menneske-varmen fra nogen i trit ved min side/og aandedrætsstønnen og klædernes glidende, sagte musik.

Emmaus-følelsen bryder ensomheden og åbner vores øjne for en anden måde at se og blive set på. Dét ikke at blive set er som at være død, skriver Knausgaard og taler om at fæstne blikket. I en bog skriver han til sin datter: »Jeg vil vise dig verden, som den er lige rundt omkring os. At vise dig verden, lille du, gør mit liv værd at leve.«

Der er noget bibelsk over denne måde at fæstne blikket på. Bibelen begynder med, at Gud fæstner sit gudeblik på det, han har skabt, og ser at det er godt. Modsat den skamfulde der slår blikket ned. Adam og Eva skjuler sig for Guds blik efter syndefaldet, og Kain slår blikket ned. At se og ikke se går som en rød levende tråd gennem bibelen. Helt frem til påskemorgen, hvor englen siger til kvinderne: Han er gået i forvejen for jer til Galilæa. Der skal I se ham. Englen lover de sørgende en Emmaus-oplevelse.

I Knausgaards nyeste bog ’Morgenstjernen’ aner jeg denne emmaus-følelse:

Både glæden, livet og evigheden findes. Vi tager del i glæden, vi tager del i livet, vi tager del i evigheden. Men vi er ikke glæden, vi er ikke livet, vi er ikke evigheden. Det er Gud, der er det. Vi tager på den måde del i Gud, ligesom minuttet tager del i evigheden, selvom det er endeligt, og det samme gør vi selv, når vi er ødelagt af sorg eller smerte. Åbner vi os for Gud, gennem Jesus Kristus, som er lyset, åbner vi os for glæden, livet og evigheden. Som findes selv i mørket, selv i ensomheden, selv i smerten.

Præsten og salmedigteren Hans Anker Jørgensen beskriver i sin salme ’Hvad er det at møde den opstandne mester’ (DDS 249) Emmaus-følelsen med et ’som om’: Det er, som når hjerterne brænder, uden at vi ved hvorfor. Som når ensomhedsfølelsen forsvinder. Som at høre en elsket sige ens navn. Som at få en tillidserklæring efter at have svigtet. Det er som at løftes af mægtige hænder. Som efter angsten at mærke en morgen blandt venner. Det er som om der indgydes os mod. Det er trøsterigt, når han skriver, at Emmaus-følelsen er som at høre en gravengels stemme, der siger, at Kristus møder os dér, hvor vi arbejder, elsker og har hjemme, midt i hverdagen og livet; og sådan er der fortællinger, salmer, digte og romaner, som får vores hjerter til at brænde i os.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.