»Absurd med busterminal, når man gerne vil lave et torv med bymiljø og grønt«

Rådmand for Teknik og Miljø ønsker en helhedsplan for Viby.

Artiklens øverste billede
Rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) har et ønske om at lave en helhedsplan for Viby.

»At lave en busterminal er helt absurd, når man gerne vil lave et torv med bymiljø og grønt. Jeg håber og tror, at det ikke bliver en realitet. Det er et klart no go,« siger formand for Viby Fællesråd Hans Peter Mehlsen om den helhedsplan for Viby, som rådmand for Teknik og Miljø Bünyamin Simsek (V) ønsker for området.

I planen ønsker Simsek at skabe en bedre sammenhæng mellem den store, runde parkeringsplads ved Viby Torv, Viby Centret og hele strækningen ud ad Skanderborgvej, hvor en mulig busterminal ville skulle placeres på den store, runde parkeringsplads.

Udover frustrationen omkring en busterminal så er fællesrådsformanden overordnet tilfreds med de mange tanker i helhedsplanen.

»Vi har været med i processen, og Aarhus Kommune har inddraget os. Der er rigtig meget trafik gennem Viby, og der er lagt op til forbedringer. Det er godt, for det er svært at skabe sammenhæng i byen,« lyder det fra Hans Peter Mehlsen.

Et bedre Viby

For rådmanden handler det om at skabe et bedre Viby.

»Helhedsplanen skal sætte retningen for den fremtidige byudvikling i Viby. Vi vil gerne sammentænke pladsen foran hotellet/Viby Centret og den runde parkeringsplads overfor, så den kan blive udnyttet til andet end parkeringspladser. I dag er det areal ikke udnyttet godt nok,« siger rådmanden og fortsætter:

»Området langs Skanderborgvej har et lidt sammensat udtryk ud til vejen fra Frederiksbjerg til karréerne, til villa-områderne og til Viby Torv. Med en helhedsplan vil vi tage hånd om byudviklingen i området.«

Forslaget til helhedsplanen omfatter foruden ovenstående et stort område, der strækker sig cirka fem kilometer langs Skanderborgvej fra Øllegårdsvej i sydvest til Marselis Boulevard i nordøst og fra Holmevej i sydøst til Aarhus Syd Motorvejen i nordvest.

Vi er både for og imod ramperne ved motorvejen, men vi ved, at vi får brug for dem

Hans Peter Mehlsen, fællesrådsformand i Viby

Den kollektive trafik og infrastrukturen er en del af planen, hvilket betyder, at det er tanken, at der i midterrabatten langs Skanderborgvej skal bygges en bane, hvor der er plads til BRT-busser.

En idé, som fællesrådsformanden hilser velkommen:

»Det kan synes vildt at tænke på, at Skanderborgvej skal være to-sporet med kollektiv trafik i midten, men det er en fin idé, for vi har meget trafik i Viby,« konstaterer han.

Flere boliger

Et andet punkt, der er fokus på, er boliger i området. Her er der idéer om at bygge langs Skanderborgvej, men også på den runde parkeringsplads.

I helhedsplanen er antallet af etager blevet reduceret, efter borgerne blev hørt.

»Der kunne med fordel bygges på den runde parkeringsplads og så lave en busterminal nedenunder. Vi vil gerne skabe liv til mennesker på pladsen, og det vil være en oplagt mulighed at bygge boliger, så man kan udnytte arealet. I forbindelse med borgerinddragelsen har vi lyttet til, at man ikke ønsker at bygge for højt i Viby. Ønsket var, at det ikke måtte overstige 2,5 etage, men det er blevet til tre i helhedsplanen, for ellers ville det ikke give mening,« oplyser Bünyamin Simsek.

Det glæder fællesrådsformanden, at man har lyttet til borgerne, men han frygter, at de tre etager ikke bliver overholdt, da der er mulighed for at søge om dispensation i forbindelse med eventuelt byggeri.

»Det er helt sikkert et issue for os. Viby er et lavt bygget område, og det vil vi gerne bevare, og vi vil gå imod alle forsøg på at bygge højere end de tre etager. Da der var høring omkring helhedsplanen, handlede mange af svarene også om højder, og det gjorde fællesrådets også,« siger Hans Peter Mehlsen.

Rampe til motorvejen

En af strategierne i helhedsplanen sætter fokus på trafik og infrastruktur og lægger blandt andet op til, at der skal etableres en alternativ rute for biltrafikken på Ringvejssystemet udenom Viby C med etablering af ramper til Aarhus Syd Motorvejen fra Ravnsbjergvej/Ormslevvej.

Der kunne med fordel bygges på den runde parkeringsplads og så lave en busterminal nedenunder

Bünyamin Simsek (R) rådmand for Teknik og Miljø

»Vi er både for og imod ramperne ved motorvejen, men vi ved, at vi får brug for dem, hvis vi skal aflaste trafikken ved Viby Torv,« siger fællesrådsformanden.

Mere grønt og blåt

Helhedsplanen lægger også op til, at der skal være mere plads til vand og grønne elementer på gader og pladser. Skanderborgvejs historiske identitet som allé med vejtræer skal genoplives, så strækningen igen får træer på begge sider af vejen.

Derudover er det planen at trække den grønne korridor fra Brabrand Sø og Døde Å, der i dag stopper ved Viby Torv, hele vejen gennem Viby til Marselisborg Skovene, så den grønne identitet bliver styrket.

Næste skridt i realiseringen af planen er en byrådsbehandling, da helhedsplanen mødte næsten 100 procents opbakning i Magistraten.

»Der er ingen bagkant på den her helhedsplan. Der kan sagtens gå lang tid, inden den er endeligt på plads. Når først helhedsplanen er vedtaget i byrådet, skal der først laves lokalplaner, og de mange ændringer kan ske ad flere omgange,« siger Bünyamin Simsek.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen