Skattefri kulturoplevelser skal skabe mere liv i byen

Flere organisationer opfordrer til, at virksomheder giver deres medarbejdere skattefrie gavekort på op til 1.200 kroner til forskellige kulturoplevelser, restaurantydelser og hotelydelser

Artiklens øverste billede
"Jeg mener, at vi skal have langt mere lys på den her mulighed, for når kulturlivet lider, lider samfundet. Jeg tror ikke, at ét af sådanne tiltag er nok, men en kombination af flere kan virkelig gøre en forskel. Det er vigtigt med centrale tiltag som disse, der kan genstarte kulturlivet og genrejse besøgstallene hos kulturinstitutionerne," siger Bo Skaarup, som direktør for Naturhistorisk Museum.

Genåbningen kan allerede mærkes i byens gader og stræder. Men der kan komme mere gang i byen, hvis flere får øjnene op for en hidtil overset ordning, mener flere af byens virksomheder. Ordningen består i, at arbejdsgiverbetalte gavekort til kulturoplevelser midlertidigt bliver skattefrie. Det vil sige, at medarbejdere skattefrit kan modtage gavekort på op til 1.200 kroner til forskellige kulturoplevelser, restaurantydelser og hotelydelser.

Ordningen giver selvfølgelig kun mening, hvis virksomhederne finder den relevant. Og det gør eksempelvis Klaus Valeur Leffers, som er administrerende direktør og partner ved konsulenthuset Valeur A/S.

"Jeg støtter løbende kulturen gennem mit erhvervsnetværk og gennem min virksomhed, og jeg har også været ude at efterlyse et kulturklippekort, som virksomheder kan give til deres medarbejdere for på den måde at give dem adgang til et bredere udvalg af kunst og kultur, end et sponsorat normalt giver. Det ser ud til, at denne ordning kan lidt af det samme," siger Klaus Valeur Leffers i en pressemeddelelse.

Han fortsætter:

"Det er selvfølgelig ikke udgifts- og administrationskrævende initiativer, der står øverst på virksomhedernes ønskeliste lige nu. Derfor glæder jeg mig også over, at denne ordning bliver frivillig og udgiftsneutral for virksomhederne, hvis medarbejderen ellers er med på at øremærke lidt af lønnen til kulturoplevelser."

Ordningen skal kommunikeres for at have effekt

Ikke overraskende er kulturvirksomhederne også tilhængere af, at ordningen får mere opmærksomhed. Indtil videre er der ganske lidt kendskab til ordningen ifølge Bo Skaarup, direktør for Naturhistorisk Museum.

"Jeg mener, at vi skal have langt mere lys på den her mulighed, for når kulturlivet lider, lider samfundet. Jeg tror ikke, at ét af sådanne tiltag er nok, men en kombination af flere kan virkelig gøre en forskel. Det er vigtigt med centrale tiltag som disse, der kan genstarte kulturlivet og genrejse besøgstallene hos kulturinstitutionerne," siger han.

Bo Skaarup fremhæver desuden, at gavekortet ikke blot kan bruges hos selve kulturinstitutionen, men også i dets tilhørende café, restaurant eller gavebutik, hvilket gør, at tiltaget kan komme mange til gode.

Brug byen

Også erhvervsorganisationen Erhverv Aarhus ser positivt på tiltag, der kan sætte skub i byens oplevelsesøkonomi. Ifølge direktør Marc Perera Christensen har Erhverv Aarhus siden coronapandemien brød ud slået på tromme for, at man burde gøre noget særligt for kulturbranchen og oplevelsesøkonomien, da pandemien har ramt dem hårdt.

Erhverv Aarhus’ direktør Marc Perera Christensen holder selv meget af Den Gamle By. Det fortalte han til Lokalavisen Aarhus, da han var i byrådet for Det Konservative Folkeparti.

"Erhverv Aarhus har for eksempel tidligere foreslået, at man burde se på muligheden for at skabe et fradrag á la håndværkerfradraget – men blot til kulturoplevelser i stedet. Denne ordning er derfor et skridt i den rigtige retning. Særligt hvis den kommunikeres og forvaltes korrekt, kan den have en gavnlig effekt på kulturbranchen og oplevelsesøkonomien, nu hvor genåbningen er undervejs. Vi har ofte gentaget, at man skal bruge byen, og en ordning som denne gør det endnu mere oplagt," siger Erhverv Aarhus’ direktør Marc Perera Christensen.

Ifølge Klaus Valuer Leffers, er det ikke blot vigtigt for kulturlivet, men også for hans medarbejderes trivsel at sådan en ordning er kommet på plads:

"Det er meget vigtigt, at vi får rejst vores kulturliv igen oven på nedlukningen. Jeg har tit sagt, at kulturen er vigtig, ikke kun for underholdningens skyld, men også for vores personlige udvikling og trivsel – og set med virksomhedernes briller – vores evne til at forstå verden, vores medmennesker og i sidste ende også kundernes behov," siger han.

ksa

Læs også

Del artiklen