Tunnel til 2,7 mia. kr. tager form: Trafiktallene bag er "meget usikre"

Trafikberegninger for Marselis Boulevard og i den planlagte Marselistunnel, er »meget usikre«, fastslår Aarhus Kommune. Borgmesteren vil have den tunge trafik væk fra den overjordiske del af strækningen.

Artiklens øverste billede
Ifølge nye beregninger, som tager afsæt i nye tal fra Aarhus Havn, forventes der 15.000-16.000 køretøjer på den nye Marselis Boulevard og knap 15.000 køretøjer i tunnelen.

Når tunnellen under Marselis Boulevard efter planen står færdig i 2032 vil omkring 15.000 køretøjer i døgnet benytte den underjordiske vej.

Dermed vil trafikken både på og under den nuværende Marselis Boulevard blive knap fordoblet i forhold til antallet af biler og lastbiler pr. døgn på vejstrækningen i 2019, fremgår det af et notat fra Aarhus Kommune. ”De skønsmæssige trafikberegninger, som lige nu foreligger, er dog stadig meget usikre,” skriver embedsmændene i Borgmesterens Afdeling og peger på nye beregninger, der tager afsæt i tal fra Aarhus Havn.

Borgmester Jacob Bundsgaard (S) Aarhus Kommune, er ikke bekymret.

”Prognoser er usikre, men Aarhus Havn står overfor en stor udvidelse, og væksten har for alvor indfundet sig igen også på havnevirksomheden. Alene i dag er der knap 3.000 lastbiler i døgnet (på Marselis Boulevard red.), og alene det, synes jeg faktisk retfærdiggør en tunnel. Hvis man vil have en fredelig bydel, hvor gående og cyklister har forrang og hvor det er rart at være, så er man nødt til at få den tunge trafik væk,” siger Jacob Bundsgaard.

”Aarhus Havn tager markedsandele i øjeblikket, og alt peger på, at der kommer mere tung trafik,” siger Jacob Bundsgaard.

Ifølge notatet fra Borgmesterens Afdeling har opgørelser over trafikudviklingen siden 2005 vist, at trafikudviklingen på Marselis Boulevard har været lavere end tidligere forventninger, bl.a. som følge af finanskrisen 2007-2009.

”Det betyder, at udskydelsen af realiseringen af etape 2 i form af en tunnel under Marselis Boulevard indtil videre ikke har haft så store konsekvenser for trafikafviklingen, som man kunne have frygtet,” fremgår det.

SF i Aarhus Byråd, som har kæmpet mod planerne om en tunnel under Marselis Boulevard i årevis, er stadig ikke overbevist om behovet for den 2,7 mia. kr. dyre tunnel.

”Der er formentlig mere trafik om 10 år. Men uanset om der er mere trafik, så tror jeg stadig på, at der er væsentlig billigere løsninger end en tunnel. Det bør undersøges, om det ikke giver bedre mening at lave broer og tunneller langs Marselis Boulevard ved bl.a. Stadion Allé,” siger byrådsmedlem og medlem af teknisk udvalg i Aarhus Kommune Jan Ravn Christensen (SF).

Flertal i byrådet

Socialdemokratiet, Venstre og Det Konservative Folkeparti i Aarhus Byråd fastholder støtten til Marselistunnellen, og dermed er der det nødvendige flertal til investeringen i byrådet. SF hæfter sig ved, at der nu skal laves en ny VVM-undersøgelse af det gigantiske byggeprojekt.

”Her skal alternativer undersøges, og vi vil kæmpe for, at det bliver alternativer, som kan pege på en helt anden løsning,” siger Jan Ravn Christensen.

Med regeringens offentliggjorte udspil om statslig medfinansiering af en tunnel under Marselis Boulevard har de lokale parter bag aftalen om Marselistunnellen gentaget deres opbakningen. Udover de tre byrådspartier er Aarhus Haandværker Forening, Erhverv Aarhus, Dansk Byggeri, Dansk Industri og FH-Aarhus enige om, at der skal sikres og besluttes det nødvendige finansieringsgrundlag for hurtigt derefter at igangsætte realiseringen af selve anlægsprojektet.

”Marselistunnellen er en afgørende brik i udbygningen af den nationale erhvervsinfrastruktur, for det østlige Jylland som vækstcentrum og for Aarhus som by i balance og fortsat udvikling. Bystrategisk skaber Marselistunnelen et grundlag for et fremtidigt Aarhus, hvor det fortsat vil være godt at bo, være erhvervsdrivende, arbejde og opholde sig i,” skriver parterne i en opdatering af aftalen.

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen