Aarhusiansk tøjfirma blev klædt godt på af tv-løve
Aarhusiansk mode-virksomhed har skabt millionforretning med otte årlige kollektioner og salg i flere lande. Den udvikling er Jan Lehrmann fra DR-programmet Løvens Hule nu blevet en del af
Iværksætteri I øjeblikket løber sæson 6 af 'Løvens Hule' hen over skærmen. Det er et tv-program, som på en god aften kan samle 8.-900.000 seere ifølge analyseinstituttet TNS Gallup.
Således så 882.000 mennesker med, da aarhusianske Jakob Bording Andersen forleden stod foran anerkendte forretningsfolk for at fremlægge sin idé til potentielle investeringer. På to år har Jakob Bording Andersen skabt en omsætning på 17 millioner kroner med otte årlige tøjkollektioner til kvinder og salg til udlandet med modevirksomheden A-View.
"Jeg er blevet ringet op et par gange af folkene bag 'Løven Hule'. Jeg har været i tvivl, om det var dét, jeg skulle. Jeg havde fået en investor med ret tidligt, efter jeg var startet op i 2019. Men jeg tænkte, det kunne være en mulighed for at få noget ekspertise indenfor online marketing og så selvfølgelig at få noget PR. Så derfor sagde jeg ja," forklarer den 55-årige iværksætter med Lystrup-rødder.
Tv-løverne Jan Lehrmann, Christian Arnstedt og Jesper Buch var klar til at investere i modefirmaet, som i sidste ende valgte at gå med Jan Lehrmann, der tilbød 1 million kroner for 12 procent af modevirksomheden fra Risskov.
Væltet af kunder
Optagelserne til programmet foregik i august, og siden da har A-View i den grad vækstet, også efter deltagelsen i det landsdækkende tv-program.
"Det har betydet rigtig meget at være med i 'Løvens Hule', vil jeg sige. Vores onlineshop er nærmest blevet væltet af mange kunder. Og så har vi fået rigtig mange henvendelser fra nye kunder. Butikker som ikke kendte os i forvejen, har fået øje på os. Og så har hele processen med at arbejde med Jan Lehrmann været meget lærerig for os, og vi har set, hvad det kan betyde," fortæller Jakob Bording Andersen.
Lehrmann er medstifter af Benjamin Media og BilBasen samt bestyrelsesformand for butikskæden Normal.
"Jan ved, hvordan man kan får kunder ind på ens site, og hvordan man reklamerer for sit brand. Så det både hjælper vores butikker, som vi handler med og vores almindelige kunder. Han er jo ikke tøjmand, så han blander sig ikke i driften overhovedet. Vi snakker sammen hver anden dag om strategi," siger Jakob Bording Andersen, der selv har over 30 års brancheerfaring.
Jakob Bording Andersen har med en årelang erfaring fra modeindustrien bevist, at han kender gamet og er en særdeles dygtig købmand
Han blev i sin tid udlært i Trend Collection i Egå og har senere arbejdet i PBO og været partner i Minimum i 12 år.
I marts 2019 grundlagde han A-View, som har små kollektioner, der fornys hele otte gange om året.
"Jakob Bording Andersen har med en årelang erfaring fra modeindustrien bevist, at han kender gamet og er en særdeles dygtig købmand. Det er på bare to år blevet en rigtig god forretning, og jeg føler mig overbevist om, at vi kun lige har set begyndelsen på et nyt internationalt væksteventyr. Den rejse vil jeg gerne være med på, og derfor ser jeg frem til at byde ind med alle de kompetencer, jeg har samlet omkring e-commerce og international skalering," siger tv-løven Jan Lehrmann.
Og indtil videre kører samarbejdet efter planen.
"Vi kommer ud med et fint overskud på trods af corona-nedlukning og når også en pæn omsætning her i 2021. Siden programmet har vi ansat tre flere, og så har vi fået nogle flere agenter, som sælger vores tøj i fem lande," siger stifteren og den administrerende direktør for A-View.