Black Friday nærmer sig: Sådan navigerer du i tilbudsjunglen

Læg en plan for, hvad du egentlig søger til Black Friday, og sørg for, at du ikke bliver grebet af stemningen, lyder nogle af rådene fra forbrugereksperter.

Artiklens øverste billede
Læg en plan for, hvad du egentlig søger til Black Friday, og sørg for, at du ikke bliver grebet af stemningen, lyder nogle af rådene fra forbrugereksperter. Foto: Adobe Stock

Snart er butikkerne spækket med store udsalgsskilte, der skal lokke dig inden for på årets største handelsdag, Black Friday, der finder sted fredag 26. november.

Og mens det kan være nemt at lade sig lokke til at købe det første og det bedste, er der grund til at vare sig.

Hvis du vil undgå at ende med en masse produkter i favnen, som du slet ikke har brug for, eller som ikke er så billige, som du tror, kan du følge en række råd fra Maria Liljeqvist, der er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, og forbrugeranalytiker hos Pricerunner Katrine Barslev.

Sørg først og fremmest for at holde hovedet koldt, når du står i virvaret.

»Slå koldt vand i blodet. Giv dig selv tid til at gå rundt og tjekke måske tre butikker i stedet for at kaste dig over den første,« siger Maria Liljeqvist.

»Tit står der en masse mennesker i en butik, og så tror alle, at det er der, det billigste fjernsyn er. Men går du lidt videre, kan det være, du finder det mindst lige så billigt der.«

Find allerede ud af, hvad du har brug for i dagene op til Black Friday, lyder rådet fra Katrine Barslev.

»Lav en plan over, hvad du gerne vil have, og hvordan du vil bruge dine penge mest fornuftigt.«

»Undersøg, hvad det bedste produkt er, hvis du for eksempel har brug for en ny blender. Spørg venner og familie eller find en test,« siger hun.

På den måde undgår du også, at du bliver overvældet af impulser i butikken, forklarer Maria Liljeqvist.

»Find ud af, om det overhovedet er en vare, du har brug for, eller om du bare køber den, fordi det ser billigt ud. Man bliver let grebet af den her tilbudsstemning. Så måske skal man lige stoppe op og tænke: ”Har jeg brug for bluse nummer syv i grøn.«

Din telefon kan også blive en vigtig følgesvend på shoppingturen. Den bør du nemlig bruge til at tjekke, om det er et godt tilbud, du kigger på.

PriceRunners dataindsamling i 2020 viste, at 26 procent af de produkter, som blev sat ned under Black Friday, var blevet sat op i løbet af efteråret med i gennemsnit 27 procent.

Maria Liljeqvist fra Forbrugerrådet Tænk råder til, at du fokuserer på prisen i modsætning til rabatten.

»Der sker tit det, at priserne skrues op før Black Friday, og så ser rabatten jo større ud, end den egentlig er. Og det folk gør, som er meget menneskeligt, er at kigge på rabatten og ikke prisen.«

»Kig ikke på rabatten. Der kan sagtens stå 70 procent, men hvad hjælper det, hvis prisen har været kunstigt skruet op de sidste fire måneder,« siger Maria Liljeqvist.

Hun minder om, at du som forbruger bør gøre dit forarbejde.

»Du er nødt til at tænke selv, hvis du reelt set vil vide dig sikker på, om du sparer penge. Du bliver nødt til at tjekke prisen,« siger hun.

Vær også opmærksom på, at fortrydelsesretten ved køb i butikker adskiller sig fra køb på internettet. Butikkerne bestemmer nemlig selv, hvor lang tid du har til at returnere varen.

»Mange bruger Black Friday til at købe julegaver, og der er det vigtigt at tjekke fortrydelsesretten. Du skal sikre dig, at du på skrift har dokumentation for, at du kan bytte den efter jul,« siger Maria Liljeqvist.

/ritzau/

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.