Hvis man er blevet fristet af at deltage i holdtræningen, kan man tilmelde sig på www.training4all.dk. Forløbet starter til maj og strækker sig over 10. I Åbyhøj trænes der om mandagen, i Risskov om tirsdagen og i Højbjerg på torsdage.

Hvis man er blevet fristet af at deltage i holdtræningen, kan man tilmelde sig på www.training4all.dk. Forløbet starter til maj og strækker sig over 10. I Åbyhøj trænes der om mandagen, i Risskov om tirsdagen og i Højbjerg på torsdage.

Drop fitnesscentret og kom med i skoven

Masser af lys og en afstressende effekt er nogle af gevinsterne ved at flytte sin styrketræning ud i naturen

Af
Af Jannik Schiermer Poulsen

To lokale fysioterapeuter vil have aarhusianerne med ud i naturen, når træningen til badetøjssæsonen skal sættes i gang.
'Training4all Udetræning' hedder Claus Sevel og Peter Kellers nye træningstilbud.
De underviser begge på fysioterapeutuddannelsen på VIA, og projektet bunder da også i faglig interesse.
“Det her med den simple træning, hvor man især bruger sin egen kropsvægt, er rigtig spændende. Derudover kan vi begge rigtig godt lide at træne udendørs, hvilket jo passer meget godt med den simple træning, så vi besluttede os for, at vi ville forsøge at udbrede det,” fortæller Peter Keller entusiastisk.
Det er så blevet til, at de to tilbyder en ugentlig, udendørs holdtræning i henholdsvis Højbjerg, Åbyhøj og Risskov, hvor de tilmeldte får mulighed for at deltage i en nøje tilrettelagt træning i det fri.
“Det er meget rarere at træne udenfor end at stå i et motionscenter, og man kan opnå lige så gode resultater, hvis man sætter sit program ordentligt sammen,” siger Peter Keller og afviser samtidigt, at det danske klima er for ringe til udetræning:
“Selvom vejret ser trist og gråt ud indefra, er det alligevel lysere, når man lige kommer ud i det. Jeg bliver næsten altid positivt overrasket, når jeg kommer ud i det fri. Hvis man træner ude hele året, opnår man også noget robusthed.”

Et tilbud for (næsten) alle

Alle voksne over 15 kan i princippet tilmelde sig udetræningen, men de to fysioterapeuter anbefaler, at deltagerne kan løbe to kilometer på 15 minutter, da træningen flytter lidt rundt.
“Er man i tvivl om sin kondition, kan man altid skrive til os,” forsikrer Peter Keller og fortsætter:
“Vi vil gerne forbi tre ting hver gang. Kredsløb, muskelstyrke og smidighed. Så kan der sagtens komme øvelser ind, som kan udfordre ting som koordination og balance, men alle vil opleve at få sved på panden, uanset hvilken form man er i.”

Udetræningen hos Training4all er simpel, og i de fleste øvelser anvendes naturen, kropsvægten og tyngdekraften.

Udetræningen hos Training4all er simpel, og i de fleste øvelser anvendes naturen, kropsvægten og tyngdekraften.

Holdtræning motiverer

For de to trænere har holdenes størrelse også stor betydning for resultaterne.
Mellem seks og tolv deltagere er optimalt, mener de.
“Vi håber, at vi kan være med til at skabe noget motivation, både ved at vi er i den friske luft, og at vi er et hold. Holdfølelsen kan godt være vigtig i forhold til at komme afsted, ligesom klokkeslettet 17-18 betyder, at man ikke har fået sat sig for tungt i sofaen,” siger Peter Keller og afviser endnu engang journalistens anke mod det danske klima.
“Vi klæder os på efter forholdene, og vi tager ud i al slags vejr. Hvis det regner alt for meget, skal vi jo nok ikke ligge og rode for meget på jorden, så finder vi noget læ.”
Hvis man vil i gang på egen hånd, anbefaler makkerparret, at man tilpasser sin påklædning, så man ikke bliver gennemblødt. Hverken af regn eller sved.
Ellers kan man træne hele kroppen med fem typer af øvelser.
Det drejer sig om øvelser, hvor man laver skub med armene (som armbøjninger), øvelser, hvor man laver træk med armene (som armhævninger), skub med benene, mavebøjninger og rygøvelser.
Alle øvelserne findes i mange afskygninger, som nemt kan tilpasses den enkeltes form og styrke, eksempelvis ved at læne sig op ad træer for mere eller mindre belastning.

null

Publiceret 01 May 2016 06:00