Trine Brahe, Elisabeth Guang, Tobias Kirkegaard og Kasper Krarup fra 6.a på Hasle Skole er blevet valgt til jobbet som trivselsledere af klassekammeraterne. “Det er fedt at blive valgt, så ved man, at man er god til at være sammen med andre,” siger Trine Brahe. Foto: Christina S. Johansen

Trine Brahe, Elisabeth Guang, Tobias Kirkegaard og Kasper Krarup fra 6.a på Hasle Skole er blevet valgt til jobbet som trivselsledere af klassekammeraterne. “Det er fedt at blive valgt, så ved man, at man er god til at være sammen med andre,” siger Trine Brahe. Foto: Christina S. Johansen

Trivselsledere på Hasle Skole

Elever fra 3. til 6. klasse styrer selv aktiviteter i frikvartererne i Hasle

Af
Christina Johansen

Christina S. Johansen

Stikbold, ståtrold og minutbold er nogle af de ting, som er på programmet i dette ti-frikvarter på Hasle Skole.
Rundt omkring skolen er seks forskellige aktiviteter placeret, hvor såkaldte trivselsledere står for at styre slagets gang. Iklædt orange veste er de tydelige at få øje på tværs gennem skolegården.
Trivselslederne er elever fra tredje til sjette klasse, som er blevet valgt til jobbet af klassekammeraterne. I alt er der 31 trivselsledere, som i ti-frikvarteret mandag til torsdag selv sørger for at finde bolde, kegler og ketchere frem, selv sætter de seks forskellige poster op, sætter aktiviteterne i gang, og selv rydder op igen. Sådan har det været i nu tre uger.
Fire af trivselslederne er Tobias Kirkegaard, Kasper Krarup, Elisabeth Guang og Trine Brahe fra 6.a.
“Det har været sjovt og inspirerende at være med til at få nogle af de børn, som ikke er så aktive til at bevæge sig mere,” siger Tobias Kirkegaard.

Bevægelse fremmer trivsel

Netop det med at bevæge sig mere er hele pointen med det nye tiltag med trivselsledere.
“Vi tror på, at det fremmer børnenes trivsel, at de komme noget mere ud og får bevæget sig mere. De faste poster med aktiviteter giver børnene lyst til at gå ud,” fortæller Rikke Kiil, som er pædagog og trivselsleder-ansvarlig på skolen.
Hun fortæller desuden, at trivselslederne er med til at bestemme aktiviteterne. Hver enkel post har således nogle faste rammer, såsom “små boldspil”. Der indenfor finder eleverne på en aktivitet, som kører i tre uger ad gangen.
“De første tre uger er gået rigtig godt. Trivselslederne tager det meget seriøst, og de andre elever har været gode til at respektere dem,” siger Rikke Kiil.

Udfordrer ledernes evner

Det er frivilligt, om skolens elever vil deltage i aktiviteterne, men Elisabeth Guang fra 6.a fortæller, at der har været masser af deltagere fra starten, og langt de fleste er netop søde til at respektere trivselslederne, men af og til må man finde nogle særlige evner frem:
“Det er udfordrende, når nogle ikke gider at høre efter. Vi skal jo hele tiden huske at opføre os ordentligt, forklare tingene på en god måde og være retfærdige overfor alle - det skal vi jo selvfølgelig også uden den orange vest,” smiler Elisabeth Guang, før hun og kammeraterne rydder op.

null

Publiceret 08 April 2014 16:00