Mystik fra Twin Peaks har sneget sig ind på rådhuset
Velkommen til Det ekstra mandat, hvor vi ser nærmere på, hvad der optager byrådet i øjeblikket.
Udledninger fra transport er en af de store udfordringer, hvis Aarhus skal nå målet om at være CO2-neutral i 2030.
Det er en af grundende til, at mobiliten (eller mangel på samme) i midtbyen i øjeblikket er højt på politikernes dagsorden. For hvordan sikrer man den rette balance, når der kommer stadig flere biler og flere mennesker i midtbyen men samditig skal tage hensyn til borgernes bevægelighed, erhvervslivets vilkår, forretningernes mulighed for at trække kunder til og kulturlivets behov for publikum.
To af sagerne på det seneste byrådsmøde havde det som overorndet tema, og debatten herfra viser, at spørgsmålet er stort, svarerne komplekse, konsekvenserne mærkbare og utålmodigheden pletvis stor.
Byrådet har bl.a. talt om borgerinddragelse og lukning af Banegårdspladsen for gennemkørende biltrafik.
Hvordan skal vi komme rundt i midtbyen?
Hvad handler sagen om: Socialdemokratiet, Venstre og Konservativt Folkeparti foreslår en borgersamling, der skal belyse, hvordan fremtidens midtby skal se ud, når den skal balancere stadig flere mennesker, flere biler, mobilitet, erhvervsliv, klima og sundhed. Rådmand for teknik og miljø, Nicolaj Bang betoner, at der er tale om »indgribende dilemmaer«.
Hvad skal borgerne svare på: Der venter en diskussion om, hvordan en levende midtby med plads til trafik, samtidig kan bidrage til kommunens klimamål om CO2-neutralitet, hvor der er plads til dem, der bor i midtbyen, dem der besøger den og de forretninger og det kulturliv, der er en stor del af attraktionen. Det er allerede forsøgt at fredeliggøre Fredens Torv - ligesom der er planer om at reducere trafikken på Vesterbro Torv betydeligt.
Hvordan skal det gøres: Der lægges op til, at borgersamlingen følger OECD’s anbefalinger, der stiller krav om bl.a. armslængde, uafhængighed, faglighed og repræsentativitet.
Hvad mener de andre: Forslaget har foreløbig fået en kølig modtagelse blandt de andre partier. Man mener bl.a., at erfaringerne fra borgersamlingen om havneudvidelsen viser, at den politiske effekt er lav, metoden dyr og at svarene allerede findes.
Thure Hastrup (uden for parti) fremhæver, at en borgerinddragelse ikke altid er, hvad den ser ud til at være og mener, at der i andre sammenhænge allerede er givet svar på nogle af de spørgsmål, man vil rejse i borgersamlingen.
»The owls are not, what they seem,« citerer han fra tv-serien Twin Peaks.
Ifølge SF er spørgsmålene så store og behovet så presserende, at de ikke egner sig til en borgersamling.
»Omstillingen går for langsomt og CO2-udledningerne er massive. Vi skal tage alle – og jeg mener alle – både kendte og ukendte værktøjer i brug for at mindske udledningerne, og vi skal gøre det på samme tid og hurtigere, end vi kan forestille os. Så der er ikke mange mulige valg, som vi og aarhusianerne kan overveje, hvad vi har lyst til,« siger partiets ordfører Liv Gro Jensen, der forudser en ”snakkeklub” og efterlyser visioner og målsætninger, der kan omsættes til handling.
Hos Radikale frygter man også tendens til syltekrukke.
»Det kan opleves som nøl. Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary, that’s what get you,« siger Metin Lindved Aydin med reference til Top Gears Jeremy Clarkson.
Hvad med erhvervslivet: Aarhus City Forening har ved flere lejligheder opfordret politikerne til at besinde sig i, hvad der opfattes som en jagt på bilisterne ud af byen. Som parallelt spor til borgersamlingerne lægges der op til såkaldte rundbordssamtaler hvor repræsentanter fra detailhandlen, erhvervsliv og organisationer skal perspektivere udfordringerne.
»Jeg har ikke fået noget svar på, hvorfor erhvervslivet skal have en særlig status,« siger Solveig Munk (EL).
Det skal de heller ikke, pointerer Nicolaj Bang.
Hvad er næste skridt: Forslaget skal nu behandles i Magistraten.
Stadig biler på Banegårdspladsen
Hvad handler sagen om: SF, Enhedslisten og Radikale Venstre mener, at det haster med at få lukket Banegårdspladsen for gennemkørende biltrafik og at de såkaldte allégader ikke længere skal lægge asfalt til biltrafik rundt om midtbyen.
Hvad er baggrunden: I 2018 vedtog byrådet en mobilitetsplan for midtbyen. Et af elementerne i planen er at sikre fremkommelighed og trafiksikkerhed for bløde trafikanter. I 2021 vedtog man i forlængelse her Helhedsplan for Banegårdskvarteret, men den centrale plads ligner stadig sig selv.
»Det her må være den mest forhalede sag, som byrådet nogen sinde har skullet træffe beslutning om, og det viser meget godt, at det kræver mod at træffe beslutninger, der ændrer mulighederne for, at bilerne kan suse rundt i vores by,« siger Liv Gro Jensen (SF).
Det manglende mod kan skyldes hensynet til handelslivet, men det afviser De Radikale:
»Der er ikke direkte sammenhæng mellem stor omsætning og meget biltrafik. En fredeliggørelse kan både være et ønske for handelslivet og skabe bedre betingelser for handelslivet,« fremfører han.
Hvad er mulighederne: Teknik og Miljø har undersøgt mulighederne for med det samme at spærre Banegårdspladsen og det kan lade sig gøre med skilte og flytbare elementer, lyder det fra forvaltningen, der alligevel anbefaler at vente. Dels venter man på en arkitektkonkurrence om en permanent fredeliggørelse, dels vil man afvente effekterne af forslaget om at forandre Vesterbro Torv. Endelig vil det være fornuftigt at tænke en omdannelse sammen med en fremtidig beslutning om etape 2 af højklasset kollektiv trafik, hvis rute er tænkt gennem Banegårdspladsen og Park Allé, lyder forvaltningens konklusion.
Skal man som bilist allerede finde en anden vej: Nej, det skal man ikke. Forslaget om at fremrykke lukningen har ikke flertal i byrådet. Venstres Gert Bjerregaard:
»Uanset hvordan man vender og drejer det, så ønsker forslagsstillerne at gøre det rigtigt surt for bilisterne. Det er rent flag, man toner. Jeg tænker, man har mistet jordforbindelsen, for hvis man spørger den helt almindelige aarhusianer, så er det ikke den oplevelse af verden man har.«
Venstre mener, at man skal have sikret tilstrækkelig alternative transportformer i form af bedre kollektiv trafik, billigere transport og bedre cykelstier, før man lukker for yderligere biltrafik. Det støtter Jacob Søgaard Clausen (DD).
»Det er fornuftigt, at vi tænker os godt om og afviser ønsket om at speede processen op i forhold til at gøre midtbyen mindre tilgængelig for alle os, der bor uden for den,« siger han.
Hvad nu: Sagen er sendt til behandling i teknisk udvalg.
Ugens citat
Det må være træls at være så bange, at hver gang man hører ordet erhvervsliv nævnt, så ser man en fjende. At man skal løbe angstfuldt forbi de store vinduer, hvor fjenden gemmer sig inde bag, parat til at springe ud og ødelægge demokratiet.
Følg hele vores politiske dækning her
Næste byrådsmøde afholdes den 7. juni 2023.