Nu skal aarhusianerne slukke efter 1 minut
Velkommen til Det ekstra mandat, hvor vi ser nærmere på, hvad der optager byrådet i øjeblikket.
Her fokuserer vi på et par af de sager, der blev behandlet på seneste byrådsmøde
Sluk efter 1 minut
Hvad handler sagen om: Siden tomgangsregulativet fra 1982 har det ikke været tilladt at lade sin bil stå i tomgang i mere end 3 minutter. Socialdemokratiet har foreslået, at den tid sættes ned til 1 minut.
Hvad er baggrunden: Andre kommuner har allerede sænket grænsen til 1 minut. Socialdemokratiet erkender, at der er tale om et ”lille forslag”, men understreger, at både små og store tiltag, der kan reducere bilernes udledning, giver mening.
»Vi skal som kommune selvfølgelig gå forrest og se på, om vores egne ansatte overholder reglerne,« siger Jesper Kjeldsen (S).
Hvad er gået forud: Forslaget blev rejst første gang i maj 2005 og den lange sagsbehandlingstid for en af byrådets mindre sager blev da også kommenteret i byrådet, da forslaget blev behandlet.
»Med et år på bagen fristet man til at sige, at forslaget allerede er gået i tomgang,« konstaterede konservative Christian Baller som dog mener, at signalværdien i de nye regler er vigtig.
Hvad siger de nye regler: Et motordrevet køretøj må ikke være i gang længere end højst nødvendigt og højst i 1 minut. Reglerne gælder i hele kommunen, både på offentlig vej og private områder. Reglerne gælder ikke, hvis man holder i kø, køretøjet anvendes i en myndighedsopgave, der er afhængig af motorkraften, når tomgang er påkrævet ved reparation eller motoren skaber trykluft til f.eks. en kran eller komprimering af affald. Overtrædelse straffes med bøde.
Hvad siger politiet: Det vides ikke, hvor mange gange siden 1982, politiet har håndhævet reglen om, at bilen ikke må stå i tomgang i mere end 3 min. Østjyllands Politi agter ikke at ændre praksis på området, selv om tidsgrænsen sænkes.
Hvad så nu: Socialdemokratiet foreslår, at de nye regler skal følges op med en informationskampagne, der skal få aarhusianerne til at dreje nøglen i tide. Venstre opfordrer til mådehold.
»Vi diskuterer i øjeblikket rigtig store ting her i byrådet, og vi står foran en ny sparerunde. Så en kampagne er i vores optik ikke det sted, vi skal smide penge hen,« siger Gert Bjerregaard.
Lavere fart i modvind
Hvad handler sagen om: SF, løsgænger Thure Hastrup og Katrine Vinther Nielsen (EL) kræver lavere fartgrænser i Aarhus. Ingen steder må hastigheden overstige 50 km/t. I og omkring midtbyen samt i oplandsbyerne må farten maksimalt være 40 km/t. På motorvejene må man ikke køre stærkere end 110 km/t, tæt på bymæssig bebyggelse dog maks 80 km/t.
Hvad er baggrunden: Forslagsstillerne ønsker at skabe en bedre balance mellem fremkommelighed, miljø samt borgernes sundhed, herunder ikke mindst støjgener. Vejdirektoratet har åbnet for, at kommuner i en 3-årig forsøgsperiode med lokale hastighedsgrænser. I april bad 12 af hovedstadens omegnskommuner om, at farten på motorvejene omkring København sænkes til 80 km/t.
»Vi skal have mere ro på i Aarhus og mindre støj fra vejene,« forklarer Liv Gro Jensen (SF).
Hvordan blev det modtaget: Flere af de andre partier i byrådet, herunder Venstre og Konservative finder et forslag om en generel hastighedsnedsættelse for drastisk.
»Det er et lidt firkantet forslag, som skal gælde alle steder, uanset om det passer til det pågældende kvarter. Vi bør tænke os godt om, om og have en strategisk plan for, hvad vi vil,« siger rådmand for teknik og miljø Nicolaj Bang (K).
»Vi tror, det kan give flaskehalse og er bekymret for, at det ender et sted, hvor vi i Venstre ikke ønsker, det skal ende: som en yderligere chikane mod bilisterne,« siger Venstres Gert Bjerregaard.
Jakob Søgaard Clausen, Danmarksdemokraterne, kalder forslaget »meget voldsomt og ikke særlig gennemtænkt« og efterlyser i lighed med andre et overblik over de samfundsøkonomiske konsekvenser.
Også socialdemokraterne ønsker mere viden om konsekvenserne, før man vil pille ved fartgrænserne. Derfor foreslår partiet, at teknik og miljø skal udarbejde en analyse, der fokuserer på konsekvenserne for trafiksikkerhed, mobilitet, støj og luftforurening. Men sagen haster, mener SF.
»Vi ser ikke behov for yderligere rapporter og analyser, da vi i forvejen ved rigtig meget om det her,« fastslår Liv Gro Jensen.
Hvad så nu: Sagen skal, med socialdemokratiets forslag om yderligere analyse, nu behandles i Magistraten.
Ugens citat
Vi kommer til at skulle jonglere lidt rundt på rækkefølgen på dagsordenen. For rådmanden med ansvar for trafikken sidder fast i den et eller andet sted, og kommer først senere. Der er lidt bøvl med at komme frem.
Følg hele vores politiske dækning her
Næste byrådsmøde afholdes den 24. maj 2023.