Rådmand advarer mod hurtig bilprop
I løbet af efteråret vil Teknik og Miljø fremlægge en plan for omlægning af Banegårdspladsen.
Men ombygningen af det centrale trafikknudepunkt skal først gennem en arkitektkonkurrence i løbet af 2024 – og derefter er byrådets beslutning om at ombygge Banegårdspladsen planlagt til at starte i 2025.
Det fastslog rådmand for Teknik og Miljø Nicolaj Bang (KF) på onsdagens byrådsmøde.
»Vi skal ikke forhaste os. Hvis man sætter en prop i et sted, så sker der en helt masse i den anden ende af byen. Det vil også ske her. Derfor kræver bedre fremkommelighed i midtbyen gennemtænkte helhedsløsninger, og vi skal sikre god kollektiv trafik som et alternativ til bilen, inden vi afskærer borgerne fra handel og oplevelser i vores midtby,« sagde Nicolaj Bang under byrådsdebatten om forslaget om at lukke for gennemkørende trafik.
Forslaget kommer fra de tre partier SF, Enhedslisten og De Radikale og drejer sig om at lukke pladsen for gennemkørende trafik hurtigst muligt og senest fra 2024.
De tre partier mener – i modsætning til rådmanden – ikke, at det uafklarede spørgsmål om en ny etape af letbanen hen over Banegårdspladsen eller ej forhindrer et stop for biler på området allerede nu.
»Det er ikke et argument imod at lukke af for biltrafik allerede nu. Lad os bare lukke af nu og lave permanente ændringer, når vi kender løsningerne for den højklassede kollektive transport,« sagde byrådsmedlem Liv Gro Jensen (SF).
De tre partier vil også have allé-gaderne nedklassificeret, så de ikke længere fungerer som en fordelingsring for biltrafik rundt om det centrale Aarhus.
Byrådets største parti, Socialdemokratiet, kalder forslaget fra de tre partier sympatisk. Men partiet er ikke med på en hurtig lukning for biler på Banegårdspladsen.
»Generelt kigger vi ind i en uvis økonomisk fremtid for de erhvervsdrivende i området. Vi tror i S ikke, at det er nu, at vi skal sætte benspænd op for butikslivet. Til gengæld skal vi skynde os langsomt og sikre, at vi får en super løsning,« sagde byrådsmedlem Steffen Wich (S), som bad om nærmere oplysninger i en kommende udvalgsbehandling.
Beslutning i 2018
I 2018 vedtog det daværende byråd ”Mobilitetsplan Aarhus Midtby”, der skal sikre en reduktion af gennemkørende biltrafik samt plads til at prioritere fodgængere, cyklister og kollektiv transport. I planen fremgår det bl.a. også, at Park Allé i højere grad skal reserveres til kollektive transportformer. Park Allé kan ifølge planen ensrettes for biltrafik mod Banegårdspladsen, mens Banegårdspladsen lukkes for gennemkørende biltrafik. Der skal dog fortsat være mulighed for at komme ind til Aarhus Hovedbanegård i bil og med taxa, fremgår det.
»Vi har i lang tid danset om den varme grød. Vi er uforstående over for trægheden i sagen. I stedet for at skynde os langsomt så vil vi gerne skynde os rigtigt og grundigt,« sagde byrådsmedlem Metin Lindved Aydin (RV).
I foråret 2021 sendte byrådet helhedsplanen for Banegårdskvarteret i høring. Planen indeholder bl.a. visionerne for ændringerne af Banegårdspladsen og for gennemførelse af en arkitektkonkurrence, som skal sikre den bedste planlægning af Banegårdspladsen.
Banegårdskvarteret strækker sig fra Banegårdspladsen til Europaplads. Der er ikke lagt op til, at Banegårdspladsen bliver helt fri for motoriserede køretøjer. Der skal fortsat køre bybusser over pladsen. Det samme vil en letbane eller BRT-busser, afhængig af hvad byrådet beslutter sig for i forhold til en ny etape af letbanen.